מדיון מעקב של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בנושא תאונות בענף הבניין בישראל ומדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה, בין היתר, כי בשנת 2015 נהרגו עד כה 184 איש בתאונות עבודה בענף הבניין, למעלה ממחצית מכלל ההרוגים בתאונות עבודה במשק. מתוכם, גורם הפגיעה השכיח ביותר היה נפילה מגובה (53%). 51% מההרוגים היו עובדים זרים ועובדים מהרשות הפלסטינית, אולם רק 6% ממקבלי דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי היו עובדים פלסטינים וזרים. 17 מפקחים ייעודיים לענף הבניה מטפלים ב-12 אלף אתרי בניה. שיעור אתרי הבנייה שלא ביקרו בהם מפקחים עומד בשנת 2015 על 52%. ב-5 השנים האחרונות נפתחו 90 תיקי חקירה בשל גרימת מוות ברשלנות באתרי בנייה, מתוכם הוגשו עד כה 11 כתבי אישום. מתוך 87 תיקי חקירה בגין חבלה באתר בנייה הוגשו 7 כתבי אישום

כלים

עורך המחקר, גדעון זעירא, אמר בדיון: "כיום אין לאף גורם מידע על כלל תאונות העבודה בבנייה ועל הטיפול והאכיפה, ולא ניתן לקבל תמונה כוללת. ההערכה היא ש-66% מהתאונות בענף הבנייה כלל אינן מדווחות למשרד הכלכלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, אמר בדיון: "זה מצב חירום. אין שום תכנית מסודרת ומשרד הכלכלה לא מצליח לפקח. יש תחושה של אוזלת יד. האוכלוסיות החלשות ביותר נפגעות".

אלאלוף הודיע כי מעתה תקיים הוועדה דיוני מעקב בנושא אחת לשלושה חודשים. "יש לבחון הקמת מטה ממשלתי לטיפול בנושא, להסדיר את התקינה למפקחים, להגדיל את מספר המשרות הנדרשות לפיקוח ולאייש אותן מיד, תוך שיפור תנאי השכר והעבודה".

ראש מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה, ורדה אדוארדס: "תפקיד המפקחים קשה במיוחד, אין להם רכב צמוד והשכר נמוך". מנהל תחום חקירות במשרד הכלכלה, ארז מימון, ציין כי מפקח אשר הודיע לו היום על עזיבתו השתכר כ-3,200 שח.

ח"כ עבד אל-חכים חאג' יחיא, מהנדס בניין במקצועו: "משרד הכלכלה רק מחכה לתאונה ולא מפקח באמת. מנהלי עבודה לא מגיעים לשטח, ומשכירים את תעודת העבודה שלהם לאחרים שיעבדו במקומם".

ח"כ שלי יחימוביץ': "כמות ההרוגים בענף הבניין השנה היא גדולה מההרוגים בגל הטרור האחרון. לו היה מדובר ב-26 הרוגים מהמיינסטרים של החברה הישראלית; יהודים, אשכנזים, המדינה היתה רועדת. אבל ההרוגים הם ערבים או סינים או עולים חדשים או מזרחיים. הקלות הזאת שהמומחים מגיעים וכעבור שעה כולם חוזרים לעבודה, זה דבר מטורף. צריך להדמים את האתר. אני החלטתי לא לקנות דירה שהתאימה לי, כי נהרג שם פועל ודמו זעק אלי".

ח"כ אילן גילאון: "זה פשוט סדום ועמורה. איך ייתכן שעל כל עשרה מקרי מוות יש רק מקרה חקירה אחד? אנשים פשוט נעלמים וזהו, ואיש לא אחראי לכך?"

יו"ר הפורום לרשלנות בפרקליטות המדינה, עו"ד הדס פורר-גפני: "סטטיסטיקה היא לא חזות הכל. בנאדם מת מבחינתי זה קדוש, אבל אני צריכה כלים ומומחים ללכת איתם לבית המשפט. בחלק מהתיקים המשטרה או חוקרי משרד הכלכלה לא הגיעו בזמן לשטח. בנוסף, חלק מהנפגעים הם עובדים זרים וקשה לנו לאתר אותם. אנחנו פועלים בשילוב כל כוחות האכיפה, אבל זה לוקח זמן והדברים לא נעשים מיד".

יועץ רשם הקבלנים, עו"ד אלון לוין: "לא הגיעו לשולחננו פסקי דין חלוטים בשנים האחרונות, ולכן לא טיפלנו בקבלנים".

בתגובה אמר ח"כ ג'מאל זחאלקה:" מדוע אתם מתעניינים רק אם זה במסגרת פסק דין? זה עלוב, אנשים מתים בינתיים. אתם אחראים ליישם את החוק".