פעילי ארגון הסביבה גרינפיס ישראל נמצאים במעצר בתחנת מרחב ירקון בת"א, לאחר מחאה נגד מדיניות משרד האנרגיה. 4 המטפסים השתלשלו הצהריים מגג האולם בכנס "תחזיות משק האנרגיה 2016" בהשתתפות מנכ"ל המשרד ופרסו שלט ענק: "התחזית: אקלים קיצוני, התקדמו לאנרגיה סולארית". זאת בכינוס במוזיאון ארץ ישראל בת"א.

כלים
צילום: גרינפיס, תומי הרפז
צילום: גרינפיס, תומי הרפז

לדברי גרינפיס, יומיים בלבד אחרי פרסום הסכם פריז, בו התחייבו 195 מדינות לצמצום גזי החממה באמצעות מעבר לאנרגיה מתחדשת, משרד האנרגיה בראשות שטייניץ ממשיך לחבל בתכנית להפחתת הפליטות. בחסות מכון הנפט לוקחים חלק ראשי המשק, בהם מנכ"לי משרד האנרגיה והאוצר ותאגידי הנפט והגז, כדי לדון בתחזיות משק אנרגיה מיושן ומזהם.

במקביל, בתחילת נאומו של מנכ"ל המשרד שאול מרידור, התפרצו פעילי גרינפיס הלבושים בתחפושות דמויות פלינסטונס ופרסו שלטים באולם: "תם עידן האבן. התקדמו לאנרגיה סולארית". המנכ"ל אמר בתגובה "גרינפיס ראינו את מחאתכם בפנים ובחוץ, עכשיו תנו להמשיך". כעבור כשתי דקות הוצאו הפעילים מהאולם על-ידי המאבטחים.

מגרינפיס נמסר: "בסטירה מצלצלת להסכם פריז ולהתחייבות ישראל, משרד האנרגיה נכנע לתכתיבי התאגידים המזהמים ומתייצב בכנס 'מכון הנפט'. במסווה ירוק, משרד האנרגיה מתהדר כלפי חוץ ביעדי ישראל לקידום אנרגיה מתחדשת, כשבפועל הוא מסכל את מאמצי המשרד להגנת הסביבה להגיע לתוכנית ממשית, דוגל בהמשך השימוש בפחם הורג להפקת חשמל, ומערים חסמים, בירוקראטיים לקבירת האנרגיה הסולארית ובמילים אחרות כובל את ישראל בעידן האבן.

"אנו דורשים מהשר שטייניץ לקבל החלטה אסטרטגית ולקדם עוד היום מתווה סולארי שימצב את ישראל בחזית העידן החדש. מימוש מאגר השמש הוא התשובה הישראלית האולטימטיבית לשינויי האקלים. מתווה סולארי אף יפחית את זיהום האוויר ויחסוך סכומי עתק לאזרחי המדינה ולכלל המשק. בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות, אנרגיה סולארית אינה רק ידידותית לאדם ולסביבה, היא גם משתלמת".

"למעשה הראשון אחרי הועידה ישנה משמעות מיוחדת ומשרד האנרגיה מתחיל ברגל שמאל. מיד אחרי חתימתו אץ רץ מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור להזמנת מכון הנפט לצייר לישראל עתיד אנרגטי מלוכלך בגז, פחם ונפט. בדומה לכך, משיקולי תדמית שינה מכון הנפט את שמו בשנים האחרונות ל"מכון האנרגיה והסביבה" אך ממשיך להטביל את ישראל בנפט, פחם וגז מזהמים, בחסות השר שטייניץ. כך בעוד העולם הכריז בפריז על סוף עידן הפחם והנפט ועל מעבר לאנרגיות מתחדשות, משרד האנרגיה בראשות מותיר את ישראל בעידן האבן".

"היינו מחלוצי האנרגיה הסולארית בעולם כפי שאמר ראש הממשלה נתניהו בוועידת פריז. אך כיום פחות משני אחוזים מהחשמל בארץ מופקים מהשמש והקרדיט המלא שמור למשרד האנרגיה. חשוב להדגיש שאין מדובר בטעות כי אם במדיניות, ומשרד האנרגיה מחבל סדרתית ביעדים להפחתת פליטות גזי החממה. לראייה, המשרד הכשיל את התכנית הממשלתית להפחתת פליטות ומזיק כדרך קבע לאנרגיה סולארית. לאור ניסיון העבר, קיים חשש ממשי כי גם היעדים הנמוכים להפקת 17 אחוזים חשמל ממקורות חדשים ייזרקו לפח האשפה של ההיסטוריה.

"התחזית קיצונית ונזקי האקלים נחתו כבר מזמן בישראל: ניתוקי עשרות אלפי בתים מחשמל במרכז, שיאי חום שהולכים ונשברים, ירושלים נצורה בשלג ורק אתמול הצפות בזק בדרום. יותר מחצי מיליון אנשים נספו ב- 20 השנים האחרונות באסונות אקלים שהמיטו נזק כלכלי של קרוב ל- 2 טריליון דולר.

"אנו דורשים מהשר שטייניץ לקבל החלטה אסטרטגית ולקדם עוד היום מתווה סולארי שימצב את ישראל בחזית העידן החדש. מימוש מאגר השמש הוא התשובה הישראלית האולטימטיבית לשינויי האקלים. מתווה סולארי לא רק ייתן מענה הכרחי ויהפוך את ישראל לחסינה יותר לנזקי מזג האוויר, הוא אף יפחית את זיהום האוויר ויחסוך סכומי עתק לאזרחי המדינה ולכלל המשק. בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות, אנרגיה סולארית אינה רק ידידותית לאדם ולסביבה, היא גם משתלמת".