במסגרת מבצע אכיפה מרוכז כנגד תופעת המאהלים הבלתי חוקיים המוקמים על אדמות המדינה בחופי הים באזור חיפה פינו מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל עשרות טונות של ציוד – ממקררים וספות ועד פסולת - שהושארו על חוף הים על ידי מטיילים שהקימו מאהלים בלתי חוקיים בחודשי הקיץ. בכיר ברשות: "בשנה הבאה תינקט נגד תופעת המאהלים הבלתי חוקיים ובעיקר המסחריים יד קשה לרבות דוחות כספיים על השלכת אשפה"

כלים
פינוי וניקוי בחופי הים(צילום: רשות מקרקעי ישראל)
פינוי וניקוי בחופי הים(צילום: רשות מקרקעי ישראל)

מאהלים רבים שהוקמו לצורך שהייה לטווח ארוך בניגוד לחוק בחופי הים באיזור חוף הכרמל וחיפה, פונו בחודשי הקיץ במסגרת פעילות אכיפה מרוכזת של רשות מקרקעי ישראל והסיירת הירוקה, ולהחזיר את שטחי חוף הים הנקיים לציבור. אך במיקרים רבים מסיגי הגבול השאירו אחריהם ציוד ופסולת בהיקף נרחב: מקררים, אוהלים, ספות ורהיטים, פסולת, מוטות ויתדות ועוד סוגי ציוד רבים.

מפקחי רשות מקרקעי ישראל פינו במסגרת מבצע רחב היקף עשרות טונות של ציוד מהמאהלים הבלתי חוקיים שהוקמו לאורך חופי הים בצפון – מחיפה ועד מכמורת. עלות הפעילות מוערכת באלפי שקלים לכל אחד מהמאהלים, כ- 20 מספר.

המאהלים, שרובם התבססו על הקמת סככות צל גדולות, הוקמו בחופי ים בהם אסורה שהייה לטווח ארוך, והקמתם מהווה עבירה פלילית של הסגת גבול במקרקעי ציבור, שדינה עד שנתיים מאסר בפועל. במהלך חודשי הקיץ מסרו מפקחי רשות מקרקעי ישראל ליושבי המאהלים התראות המבהירות להם כי הקמת המאהלים לשהייה לטווח ארוך היא עבירה על החוק, ועליהם לפנות את הקרקע.

בעקבות מסירת ההתראות, התפנו בפינוי עצמי חלק מהמאהלים. 10 מאהלים נוספים , שיושביהם לא צייתו לאזהרות שנמסרו להם ולא פינו את הקרקע הציבורית בחוף מעיין צבי חוף הכרמל חוף הבונים, שמורת הבונים ונווה ים פונו על ידי מפקחי הרשותבמסגרתמבצע האכיפה, שהתקיים השבוע.

ערן ליבנה,מנהל מרחב שמירה צפון – חיפה ברשות מקרקעי ישראל,אומר: "לא מדובר במטיילים ששהו על חוף הים למספר ימים ספורים , אלא במאהלי ענק שתפסו שטחי חוף ניכרים של מאות מטרים רבועים כ"א, ולא התפנו מהקרקע גם לאחר שקיבלו התראה כתובה שהקציבה להם 7 ימים לפנות את הקרקע. מדובר בשהייה לטווח ארוך ותפיסת שטחים נרחבים שפגעו בזכות הציבור הרחב ליהנות באופן חופשי מהחוף. פלישה כזו יוצרת מפגעי אשפה ורעש ניכרים וגורמת לזיהום אזור החוף ההופך לבית שימוש אחד גדול ואף פוגעת במרקם הטבעי של צמחיה ובעה"ח. כדי להתמודד בשנה הבאה עם התופעה החדשה הזו נפעל במתכונת אכיפה מחמירה בחופי הים בקיץ ונקנוס פולשים על השלכת אשפה לפי חוק הפסולת. מפקחי הרשות מבצעים את משימתם בשמירה עלך קרקעות המדינה ומקפידים קלה כבחמורה כאשר מדובר על חופי הים שאמורים להיות זמינים ופתוחים להנאת ולשימוש הציבור כולו."