נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין על מציאת טביעת החותם של המלך חזקיהו: "תגלית מסעירה שעמדה במבחן ההיסטוריה ומחברת אותנו אל ירושלים בירתנו- בימים ההם, בזמן הזה"

כלים

צילום: קובי גדעון/ לע"מ נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ביקר היום, יום רביעי, כ' כסלו, 2 בדצמבר, באתר החפירה בעיר דוד שם התגלתה טביעת חותם של המלך חזקיהו (משנת 698-727 לפני הספירה) בחפירות של האוניברסיטה העברית בירושלים, למרגלות הכותל הדרומי. הנשיא, שעודכן בדבר הממצא הנדיר והמיוחד, ביקש לראותו במו עיניו ונסע אל האתר ב"ארמון המלך דוד" בגן הלאומי עיר דוד שליד הכותל, בתום פגישת העבודה האחרונה במשכנו היום.

לאחר סיור קצר במקום החפירה, הוצג לנשיא הממצא והוא שוחח עם הצוות האחראי על האתר ארוכות.

"זוהי תגלית מסעירה," אמר הנשיא, "היא מרגשת אותי במיוחד כירושלמי בן ירושלמים."

הנשיא הוסיף: "זכינו לחזות בירושלים בירתנו, בימים ההם-בזמן הזה. ההיסטוריה של העיר מורכבת מתגליות שכאלה, שעמדו במבחן ההיסטוריה, שמוכיחות לעולם כולו כי רק פה יכולנו לבנות את ביתנו. גילוי שכזה מחזק את תחושת השייכות שלנו אל בני עמנו שחיו כאן לפני שנים רבות," אמר הנשיא.

צוות החפירה בראשות ד"ר אילת מזר מהמכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית, סיפר לנשיא על המיקום בו אותר החותם והציג לו את הכיתוב "לחזקיהו [בן] אחז מלך יהדה" החרות עליו.

בשיחתו עימם אמר הנשיא: "אתם חבורה סבלנית ומיוחדת. אתם מאפשרים לנו מפעם לפעם לחוש בחוזק העבותות ההיסטוריות שקושרות אותנו לארץ הזו ולעיר הבירה שלנו, ואני רוצה להודות לכם על עבודתכם ומסירותכם."

על פי הצוות החוקר, הטביעה אובלית, בגודל 9.7x8.6 מ"מ, הוטבעה על גבי טין רך (בּוּלָה) בגודל 13X12 מ"מ. במקור, הבּוּלָה חתמה מסמך שנכתב על פפירוס ונשמר מגולגל וקשור בחוטים דקים, שאת הסימנים שלהם רואים בגב הבּוּלָה והיא נמצאה במהלך סינון רטוב של רבדי אדמה מהחפירה.

דמותו המרשימה של המלך חזקיהו ומעשיו מתוארים במקרא (מלכים ב', ישעיהו, דברי הימים ב') ובכתבים של מלכי אשור סרגון השני וסנחריב בנו, שמלכו בזמנו. "חותמו של מלך בדרך כלל נשאר מופקר לשיפוט ההיסטוריה, וחזקיהו אכן נזכר כמלך של ריבונות איתנה, של החלטות אמיצות. אתם הענקתם לנו אפשרות להכיר גם את חותמו הפיסי, זה שאינו נתון לפרשנות, ואני בהחלט נפעם מההישג המרשים הזה," סיכם הנשיא בטרם עזב את אתר החפירה.