בני נוער ישראלים ופלסטינים המשתתפים במפגשים הדו-לאומיים שמארגנת עמותת "ילדים חיים בשלום", בשיתוף ממשלת אנגליה, התכנסו בירושלים לכנס חגיגי, בו השיקו קמפיין רשתות חברתיות חדש, אותו הגו במשותף, הקורא לצעירים ישראלים ופלסטינים להתעלם מהשיח במדיות השונות, לאחר שהפך למסית ואלים וכן לתרומתו הרבה ביצירת תפיסות מוטעות על הצד השני, וליצור ביניהם דיאלוג ישיר. האירוע החגיגי סיכם חצי שנה של מפגשים דו-לאומיים במסגרת מסלול המנהיגות הצעירה של העמותה

מתוך קמפיין המדיה ברשתות החברתיות של KCP
מתוך קמפיין המדיה ברשתות החברתיות של KCP

על רקע ההסלמה בסכסוך הישראלי – פלסטיני, נפגשו בירושלים בני-נוער ישראלים ופלסטינים, בניסיון להוריד את גובה הלהבות ולשנות את השיח בין שני העמים. בני הנוער, בגילאי 14-18, מישראל והרשות הפלסטינית, נפגשו בשנה האחרונה במסגרת תוכנית המנהיגות הצעירה של העמותה החינוכית "ילדים חיים בשלום" KCP

(Kids Creating Peace), העורכת מפגשי נוער ישראלים – פלסטינים לקידום דו-קיום בשיתוף ממשלת אנגליה.

במסגרת המפגשים החליטו בני הנוער ליזום קמפיין רשתות חברתיות ישראלי – פלסטיני משותף נגד המתחולל במדיות השונות בתקופה האחרונה ונגד השיח בין העמים שהפך למסית ואלים. בני הנוער קוראים לישראלים ולפלסטינים להפעיל שיקול דעת ביקורתי מול התכנים המסיתים במדיה וליצור דיאלוג ישיר בין ישראלים ופלסטינים, באמצעות מפגשים ובאמצעות הרשתות החברתיות. הקמפיין החדש שהושק באירוע מתנהל ברשתות החברתיות השונות: פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ועוד.

האירוע החגיגי נועד לסכם שנה של מפגשים דו לאומיים בקבוצות הדיאלוג של הלידרים הנפגשות מדי שבוע ברחבי הארץ. כ-250 בני נוער, משפחותיהם ושותפים מהקהילות ובתי הספר של שני העמים ישראלים ופלסטינים השתתפו בארוע החגיגי שהתקיים במרכז העולמי ליהודי צפון אפריקה. למרות המתיחות הגוברת והעליה באלימות בכלל ובירושלים בפרט, היתה התרגשות רבה מכך שבאותו אולם ישבו זה לצד זה תושבי הגדה המערבית, תושבי ישראל ותושבים מירושלים הן המזרחית והן המערבית.

במהלך האירוע נשאו דברים, ג'ימס דוונר סגן שגריר בריטניה בישראל, שני פרץ מנכ"לית KCP, מנהיגים צעירים משני הצדדים ונציגי הארגונים המארגנים. את החלק האמנותי של הארוע הוביל הפייטן היהודי-חרדי זיו יחזקאל, אשר הפך ליקיר הזמר הערבי הקלאסי ומוביל מסר חשוב לדו קיום, נרגש מהמעמד אמר יחזקאל "אני מלא כבוד והערכה להיות כאן אתכם ונרגש מהפעילות של עמותת ילדים חיים בשלום, משום שמה שאתם עושים זה להצעיד אותנו לעבר עידן בו נאהב את האחר רק משום שכולנו בני אדם".

"בני הנוער המשתתפים במסלול המנהיגות שלנו נפגשים לתהליך של למידה ועבודה משותפת. במסגרת התהליך הם גילו אחד על השני דברים שונים לגמרי מהדברים שהם שומעים במדיה, וגילו את המשותף בניהם כבני אדם. שאלנו איזה מסר היו רוצים להעביר הלאה לציבור, והתברר שמשני הצדדים הנוער הגדיר את המתרחש ברשתות החברתיות ובסיקור התקשורתי, כגורם מקטב שמקצין ומחזק תפיסות מוטעות ושליליות על שני הצדדים. המסר שבני הנוער רוצים להעביר הוא שאם כל ישראלי וכל פלסטיני יפגשו באופן אישי לדיאלוג ישיר, הם יוכלו להפיל את חומות השנאה ולהפוך אותם לגשרים של תקווה. הקמפיין קורא לישראלים ופלסטינים להציץ מעבר לחומה שהמדיה יוצרת בין אנשים ולנסות ליצור דיאלוג ישיר ביניהם", אומרת שני פרץ – קריב, מנכ"לית עמותת "ילדים חיים בשלום".

בנאומה, ירדן אוזנה, בת 17 מדימונה סיפרה "לפני שהצטרפתי לילדים חיים בשלום, הייתי בטוחה שאין שום דרך לדבר עם הצד הערבי מכיוון שהם שונאים אותנו! אחרי שלוש שנים בתוכנית, בהן חוויתי רגעים של צחוק ודמעות עם חברי הפלסטינים, אני יכולה לומר שיצא לי להכיר אנשים מדהימים, שבדיוק כמוני, הם בעלי חלומות ורוצים לחיות את חיהם בשלום וללא פחד. מי יודע? אולי בעוד 20 שנה מהיום אלה יהיו אנחנו, השרים ואולי אף ראש הממשלה של הממשל הישראלי אשר יובילו את השינוי". אוזנה היא בוגרת תוכנית הלידרים של ילדים חיים בשלום.

"מתוקף תפקידי בקונסוליה הבריטית אני חי במזרח ירושלים ומעורה בחיי הפלסטינים ובמצבם. אני יכול לומר כי אני עד לשני דברים עיקריים: תחושת חוסר צדק שאיננה חדשה, ותחושה עמוקה וניכרת של חוסר תקווה, שהיא בהבחנתי חדשה, או לכל הפחות, הגיעה לאחרונה לגבהים שלא ראינו בעבר. ישנם צעדים ברורים שניתן לעשות כדי לשפר את המצב ולחדש מעט תקווה, אך צעדים אילו אינם נעשים על ידי מי שבכוחם לעשותם". אמר ג'ימס דוונר סגן השגריר והקונסול הכללי של בריטניה בישראל.

הארגון החינוכי "Kids Creating Peace) "KCP), ובשמו העברי "ילדים חיים בשלום", מפעיל תוכניות דיאלוג חינוכיות להעצמת בני נוער והתפתחות אישית, שבליבן מפגשים בין בני נוער ישראלים לבני נוער פלסטינים מהגדה המערבית. תכני המפגשים, הממוקדים במתן ערך חינוכי לבני הנוער, כוללים משחקי מנהיגות, דיאלוג ופיתרון קונפליקטים. הארגון מקפיד על עשייה חינוכית ללא תכנים פוליטיים.