מערכת ניהול תנועה מתקדמת של מטרופולין חיפה תספק לנהגים מידע בזמן אמת על זמני הנסיעה המהירים ביותר. ראש העיר יונה יהב: "המערכת החדשה משדרגים את רשת התחבורה במטרופולין חיפה לעידן חדש של שליטה מרוכזת על כל מערכות התחבורה המודרניות הפועלות בה ומספקת לנהגים כלי חשוב שיקצר את זמני הנסיעה בכבישי העיר."

כלים
צילום באדיבות המרכז לניהול ובקרת תנועה בעיריית חיפה
צילום באדיבות המרכז לניהול ובקרת תנועה בעיריית חיפה

עשרות גלאי תנועה אסטרטגיים שהותקנו ע"י העירייה במהלך החודשים האחרונים בעורקי התנועה הראשיים של חיפה יספקו לנהגים החל משבוע הבא מידע עדכני על עומסי התנועה וזמני הנסיעה הצפויים בכל מסלול. הגלאים נבחנו לאורך תקופה ארוכה קודם התקנתם ע"י מהנדסי התנועה בעיריית חיפה בשיתוף עם משרד התחבורה והמכון לחקר התחבורה בטכניון ונמצאו כאמצעי ניטור התנועה היעילים ביותר.

הגלאים הותקנו כאמור בצירי תנועה ראשיים של חיפה בהם: שדרות ההגנה, שדרות העצמאות, דרך בר יהודה, דרך דורי, שדרות ההסתדרות, רחוב פרויד-פלימן, דרך פיק"א, שדרות אבא חושי ושדרות מוריה. המידע המתקבל ממערכת הגלאים מועבר אוטומטית למרכז ניהול התנועה של מטרופולין חיפה ומעובד באמצעות אלגוריתם שפותח במיוחד למטרה זו עם נתונים המתקבלים בעזרת ממשק מיוחד עם מערכת ניהול התנועה של מנהרות הכרמל.

הממשק C2C (Center to Center) נחשב בחזית הידע בעולם בתחום ניהול התנועה העירוני. והאלגוריתם שפותח במיוחד לצורך מטרה זו, מבצע חישוב של זמני הנסיעה בכבישי העיר ובמנהרות על בסיס הנתונים המתקבלים מגלאי התנועה.

המידע מועבד על ידי מערכת ניהול התנועה לזמני נסיעה ויועבר אוטומטית, לשלטי המידע האלקטרונים המוצבים במבואות הדרומיים של העיר, באזור הצ'ק פוסט ובכניסות הדרומית למנהרות הכרמל ובנווה שאנן.

כלל הנתונים המתקבלים ממגוון אמצעי ניטור התנועה מוצגים על גבי מסך ייעודי המצוי במרכז ניהול התנועה וזה מתריע בפני מפעילי המרכז על עומסי תנועה חריגים. בדרך זו מאותרים ומטופלים תוך זמן קצר אירועים חריגים אשר מקבלים מענה בעזרת התערבויות יזומות בתוכניות הרמזור. מערכת ניהול ובקרת התנועה נבנתה ע"י עיריית חיפה יחד עם משרד התחבורה, המכון לחקר התחבורה בטכניון ועיריית תל אביב. המערכת שולטת על כל מערך הרמזורים במטרופולין מהכניסה הדרומית לעיר ועד הקריות. במערכת כוללים 276 צמתים מרומזרים, 101 מצלמות ניהול תנועה, מאות גלאי תנועה, עשרות גלאים אסטרטגיים וכ- 30 גנראטורים המספקים חשמל בזמן חירום.