"זיכרון סלון" היא יוזמה חברתית שמזמינה אנשים לצhין את יום השואה קצת אחרת: בסלון ביתם בין אורחים וחברים, בערב שכולו עדות, המורכב מחלק אומנותי-שיתופי ודיון. היוזמה החלה לפני שש שנים, בסלון בודד אליו התכנסו די בספונטניות כמה עשרות חברים, ומאז הלך והתרחב אל אלפי חדרי סלון בכל רחבי המדינה ומחוצה לה

כלים

"זיכרון בסלון" מבקש לאפשר חווית זיכרון משמעותית ובונה שתישאר כזו גם בעתיד - כאשר לא יהיה מי שיעיד בגוף ראשון על מה שעבר בשואה. הרעיון הוא לזכור ולהזכיר את מה שאירע בשואה ובמקביל להביט קדימה, לעצב ביחד כעם וכחברה, את האופן שבו נזכור את השואה ואת לקחיה בעתיד.

ערב "זיכרון בסלון" מתחיל בעדות של ניצול שואה או דור שני (עבר), ממשיך לחלק האמנותי – שיתופי (הווה) ומסתיים בדיון – שיחה פתוחה על האופן שבו זיכרון השואה משפיע על חיינו כיום ועל חיי המחר (עתיד).

כל אחד יכול לארח ערב "זיכרון בסלון". זה פשוט וקל. כל שנדרש הוא רצון לארח ולייצר לאורחים חוויה משמעותית. "זיכרון בסלון" פונה לכולם - צעירים ומבוגרים, חילונים ודתיים, בני דור שני ושלישי ואנשים ללא כל קשר משפחתי לשואה. לכולם יש מקום לחוות זיכרון משמעותי.

אירית ישראלית, תושבת יובלים, ממובילי המסע לפולין להורים, פנתה למחלקת התרבות במרכז הקהילתי על מנת לעבוד במשותף על יוזמה זו במשגב. יחד נערכה פנייה לכל היישובים לקחת חלק פעיל באירוע. למובילי התוכנית התקיים סמינר הכנה בחיפה וכן נערכו מספר מפגשים עם נציגי היישובים שבחרו לקחת חלק בפרויקט.

עד היום 16 יישובים הצטרפו ליוזמה: מצפה אביב, מורשת, שכניה, קורנית, מנוף, לוטם, אשחר, יובלים, תובל, טל אל, מורן, אבטליון, מורשת, רקפת, עצמון ושורשים. עדיין ניתן לצרף יישובים נוספים. בכל יישוב יפתחו מספר בתים לאירוח תושבים באירוע שיכלול עדות ושיח.