אמהות הלומדות במדרשות תורניות מבקשות להכיר בלימודיהן לצורך הנחה ממשרד הכלכלה בתשלום למעונות כפי שלימודי כולל של גברים מוכרים כמיצוי כושר השתכרות

כלים

פרופ' אביעד הכהן דקאן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, פנה אל ראש הממשלה בנימין נתניהו המכהן גם כשר הכלכלה בשם הקליניקות המשפטיות במרכז האקדמי, בשם תנועת "נאמני תורה ועבודה", ובשם הגב' נעה מבורך ונשים אחרות המקדישות זמן ללימוד תורה. נושא הפניה הוא זכאות להנחה בשכר לימוד במעון והפליה מגדרית של נשים לומדות תורה.

במכתב קובל הכהן כנגד הכללים והתבחינים שקבעה המדינה להשתתפות בשכר לימוד במעונות. לדבריו כאשר האישה יוצאת לעבודה ובן זוגה יושב ולומד לימודים תורניים, נחשבים לימודיו כמיצוי כושר השתכרות ומגדילים את שיעור השתתפות של המדינה בשכר הלימוד של המעון לילדיהם.

כך גם כאשר לימוד בן הזוג בקורס להכשרה מקצועית, לתואר ראשון או שני, לצורך תעודת הוראה וכו' נחשבים לימודיו למיצוי כושר השתכרות. אך כאשר המצב הוא הפוך ובת הזוג היא הלומדת תורה במדרשה לנשים הזהה לעניין הכולל והישיבה בעניין תוכן הלימודים ואופיים היא לא זכאית לקבל את ההנחה כמי שממצה את כושר השתכרותה.

בפניות של הגב' מבורך למשרד הכלכלה נאמר לה מפורשות שההנחה ניתנת רק כאשר הגבר יושב ולומד ולא כאשר רעייתו עושה כן.

באחת הפניות נאמר לה כי הסיבה לכך שלימודים תורניים של אישה לא מוכרים הוא בגלל העובדה שהיא אינה מקבלת שכר עבור הלימודים הלאה בניגוד לאברך כולל המקבל מלגה עבור לימודיו.

פרופ' הכהן מציין כי אמירה זו משקפת פרדוקס, הבנוי על רובד נוסף של הפליה: הפליה של נשים אשר חפצות בלימוד תורה, ולא רק שהן לומדות ללא קבלת תמיכה מהמדינה, כמו עמיתיהן הגברים, אלא שחלקן בהנחות נגרע בשל כך ואינו מוכר על ידי המדינה.