כך מגלה סקר של PEWשנחשף בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. נתון מדאיג מהסקר: 80% מצעירי יהדות צפון-אמריקה "הזהות היהודית לא מעניינת". יו"ר הועדה, אברהם נגוסה: התוכנית הופכת צעירים יהודיים לשגרירים נגד האנטישמיות

כלים

צעירים יהודיים בוגרי תכנית "מסע", מצהירים כי חשוב להם להינשא לבן או לבת זוג יהודיים - בשיעור של 40% יותר מאלו שאינם בוגרי התכנית. כך חשפה היום (רביעי) מנכ"לית המיזם, לירן אבישר-בן-חורין, ע"פ מחקר של חברת PEW בקרב צעירים יהודיים בצפון אמריקה. נתון מדאיג מהסקר גילה, כי 80% מצעירים אלה, אמרו כי "זהותם היהודית לא מעניינת אותם". לעומתם, בוגרי "מסע" - צונח חוסר-התעניינות זה ל-32% בלבד.

תכנית "מסע", המשותפת לממשלה והסוכנות, מעודדת ע"י מלגות שהות של יהודים צעירים בישראל ביותר מ-200 תכניות ומסלולי לימודים אקדמיים, התמחות והתנדבות. בשנת 2013, השתתפו במסגרתו כ-11 אלף צעירים יהודים מ-62 מדינות.

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) ציין כי החשיבות של 'מסע' היא בעידוד עלייה ובהפיכת צעירים לשגרירי ישראל כנגד החרם והאנטישמיות.

לדברי נציגי 'מסע', "מאז הקמת התוכנית היא הכניסה כ-2 מיליארד שקלים למשק, ומונה כיום 13,000 מתנדבים מתוכם 2,200 מברית המועצות, כאשר הסוכנות היהודית והממשלה תורמים לתכנית כ-67 מיליון דולר מדי שנה. "המטרה היא שמשתתפי התוכנת יחיו כישראלים מקומיים ובכך הם יתחברו לשורשיהם, לזהותם ולחברה הישראלית". לדבריהם, כ-70-50% מבוגרי התכנית - עולים אחרי תקופה לישראל.

לדברי ח"כ סופה לנדבר (ישראל ביתנו) "מדובר באחד מהמיזמים הכי-מקצועיים שלמדינת ישראל חלק נכבד בה. הוא מסייע מבחינה דמוגרפית ומעודד עלייה, ויש בו המון חן, מרץ וחיוך" וקראה להגביר את המאמצים והמשאבים לגיוס לתכנית צעירים יהודיים יוצאי חבר- המדינות החיים כיום במערב.

אלכס סלסקי, נציג הסוכנות היהודית, הדגיש כי על התוכניות עבור צעירי חבר-העמים להיות ממוקדות וקצרות יותר. לדבריו, "יש לנו חלון הזדמנות קצר מאוד כלפי הציבור בגרמניה ובארה"ב מכיוון שתוך שנים ספורות הקהילות שם יחדלו מלהיות רלוונטיות. פרוייקט מסע הוא קריטי בנושא הזה".

אילנה שוכמן, משתתפת התוכנית מאוקראינה, סיפרה כי היא לומדת עברית במסגרת "מסע" ושמעה על התוכנית במסגרת פרויקט "תגלית". היא קיבלה מלגה של 5000 דולר ללימודי התוכנית וציינה כי "זה סכום אדיר עבור תושב אוקראינה". היא ציינה כי היא מקווה לעשות עלייה לאחר התוכנית מכיוון ש"ישראל היא המדינה היחידה בעולם התומכת באנשים כמוני".

יונתן ביטון, משתתף "מסע" מפריז שעבד בתכנות מחשבים הדגיש כי התוכנית הייתה עבורו "הדרך הכי טובה ועדינה לעשות עלייה".

דוד דנקר, מהפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, הוסיף כי "הפדרציות משקיעות בגאווה גדולה מיליוני דולרים בתוכנית, וכל שקל שהמדינה תשקיע בתוכנית היא השקעה אסטרטגית לטווח ארוך ומניב עולים".