77% מאזרחי המדינה סבורים שיש לאפשר לאזרחים להצביע באופן שוטף על נושאים שחשובים להם באמצעות אתר אינטרנט מאובטח, בנוסף לבחירות בקלפי. כך עולה מסקר שערכה חברת הסקרים פאנלס פוליטיקס עבור וויזמאס – חברת סטארט-אפ שהקימה את אתר וויזמאס – רשת חברתית חדשה המוקדשת למשאלי עם.

נתי יפת – יזם חברתי ויועץ תוכן ובעברו עיתונאיעוד עולה מהסקר ש-89% מהציבור היו רוצים להצביע דרך האינטרנט במשאלי עם על נושאים שחשובים להם: 54% מנשאלי הסקר בטוחים שהיו רוצים להצביע באתר משאלי עם ו-35% חושבים שהיו רוצים להצביע בו. רק 7% לא רוצים להשתתף במשאלי עם אינטרנטיים.

"תוצאות הסקר מוכיחות – הבחירות לבדן אינן מספיקות לייצג את העמדות המורכבות של הציבור, ובעידן האינטרנט הציבור מבין שהוא יכול להגדיל את מעורבותו בסוגיות ציבוריות", אומר מנכ"ל ויזמאס, נתי יפת, "תיארתי לי שרוב הציבור תומך במשאלי עם, אבל תוצאת הסקר מדהימה, מעל ומעבר למה שקיוויתי לו. אנחנו מזמינים כבר עכשיו את הציבור להצביע על קרוב ל-250 הצעות לתיקון חברתי שמופיעות באתר".

36% מנשאלי הסקר של וויזמאס חושבים שתוצאות של סקרים באתר אינטרנט צריכות לחייב את הממשלה. 56% סבורים שהממשלה צריכה להתייחס לתוצאות של סקרים כאלה כהמלצה.

בסקר השתתפו 506 איש מכל הגילאים והמגזרים, המייצגים את כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המירבית בסקר הייתה 4.3%.

וויזמאס היא רשת חברתית חדשה וממוקדת שמוקדשת כולה למשאלי עם, המאפשרת לכל אזרח לפתוח בקמפיין כדי להוביל שינויים חברתיים ולקדם רעיונות ויוזמות שהוא מאמין בהן. האתר מעניק לגולשים מסגרת מובנית וכלים מעשיים לניסוח והובלת קמפיינים, ומקיים משאל מתמיד על תמיכה ציבורית ביוזמות.

את חברת הסטארט-אפ וויזמאס הקימו נתי יפת – יזם חברתי ויועץ תוכן ובעברו עיתונאי, ורועי בירגר - מהנדס תוכנה בוגר הטכניון. החברה גייסה עד כה כמיליון שקל ומעסיקה חמישה עובדים במשרדיה שבלוד. בצוות החברה נמצא גם האקטיביסט תומר אביטל. החברה מתכננת להשיק את האתר באנגלית ובשפות נוספות ולאפשר לחברי קהילות שונות, ערים ומדינות, למפות ולתעדף הצעות לתיקון חברתי.

בין הגורמים שפתחו עמודים באתר נמנים חברי כנסת מסיעות שונות, ראשי ערים וחברי מועצות עירוניות, וארגונים לשינוי חברתי, כולל "מאה ימים של שקיפות", התאחדות הסטודנטים הארצית, "ישראל שלי", "הסדנא לידע ציבורי", ועד שוכרי הדירות, "המשמר החברתי", התאחדות המלאכה והתעשייה, ועוד.