חמש בנות, צאצאיות של הקהילה היהודית העתיקה בקאייפנג שבסין, יעלו לישראל ביום שני הקרוב, ה-29 בפברואר בשעה 11:40 בבוקר, ויגשימו את חלומן להפוך לישראליות.

כלים
(משמאל לימין: לי יואן, יאו טינג, גאו ויווי, לי ג'ינג ולי שנג'ין. צילום: (טוביה גרינג
(משמאל לימין: לי יואן, יאו טינג, גאו ויווי, לי ג'ינג ולי שנג'ין. צילום: (טוביה גרינג

משמאל לימין: לי יואן, יאו טינג, גאו ויווי, לי ג'ינג ולי שנג'ין(צילום:טוביה גרינג)

את העלאתן לארץ יזם ארגון "שבי ישראל" והעומד בראשו, מיכאל פרוינד, שמנהל מגעים בנושא מול הממשלה מזה תקופה ארוכה ולאחרונה השיג אישור מיוחד ממשרד הפנים להעניק לחמש הצעירות אשרת כניסה לצורך לימודי עברית והכנה לגיור בירושלים. הבנות – גאו וייווי, יאו טינג, לי ג'ינג, לי יואן ולי שנג'ין, למדו בשנים האחרונות עברית ויהדות בסין. עם נחיתתן בישראל הן יסעו ישירות לכותל המערבי כדי להודות לאלוהים על שעזר להן לשוב לארץ אבותיהן.

"צאצאי היהודים של קאיפנג הם החוט האנושי שמחבר בין סין לבין העם היהודי", מסר מיכאל פרוינד, יו"ר ומייסד ארגון שבי ישראל. "לאחר מאות שנים של התבוללות, מספר גדל והולך של יהודיי קאיפנג החלו בשנים האחרונות לחזור לשורשיהם ולאמץ בחזרה את זהותם היהודית", אמר. "מדובר בחמש צעירות שנחושות להצטרף לעם היהודי ולהפוך לאזרחיות גאות של מדינת ישראל, ואנו שמחים וגאים לסייע להן להגשים את חלומן".

חמש הבנות אמורות לחיות וללמוד במדרשת נישמת שבירושלים, שם ילמדו בין היתר עברית ויעברו הכנה לקראת גיור רשמי על ידי הרבנות הראשית לישראל. עם השלמת תהליך הגיור, הן יהפכו לאזרחיות ישראליות לכל דבר.

"להיות חלק מהעם היהודי הוא כבוד גדול עבורי, בגלל המורשת העשירה והחוכמה הרבה שטמונה בדת היהודית", אמרה לי ג'ינג, אשר בביקור קצר קודם שלה בישראל לפני מספר שנים הניחה פתק בכותל שבו ביקשה להגשים את חלומה לעלות ישראל. "עכשיו, תפילתי נענתה," אמרה.

כל עלויות ההטסה, השהייה בישראל והלימודים מכוסות ע"י ארגון שבי ישראל, עמותה ללא מטרות רווח הממוקמת בירושלים. הפעם האחרונה שבה ארגון שבי ישראל הצליח להעלות לישראל קבוצה של יהודים סינים מקייפנג הייתה בשנת 2009, כאשר 7 צעירים מהקהילה הגיעו לישראל. כיום הם אזרחים ישראלים לכל דבר.

יו"ר ארגון "שבי ישראל", מיכאל פרוינד, מסר כי "הקהילה בקאייפנג מונה כיום כ-1,000 איש, ואף שיהודי קאייפנג כבר התבוללו כמעט לחלוטין ונטמעו באוכלוסייה המקומית לפני מאתיים שנה, המשיכו צאצאיהם לשמור על מספר מנהגים יהודיים". מסר פרוינד והוסיף, "בשנים אחרונות החלו רבים מבני הקהילה לחפש את שורשיהם היהודים - בעיקר בזכות האינטרנט שפתח בפניהם עולמות חדשים ואיפשר גישה למידע על יהדות ועל ישראל שקודם לא היו יכולים להשיג".

על הקהילה היהודית בקאייפנג:

ע"פ התאוריה המקובלת, אבות אבותיהם של צאצאי הקהילה היו סוחרים יהודיים מפרס או עירק, שהגיעו במאות ה-8- ו-9 לקאייפנג - אז בירת סין - בדרך המשי. בימי הביניים, מנתה הקהילה כ-5,000 איש, ובית-הכנסת המרכזי של העיר נבנה כבר בשנת 1163.

באמצע המאה ה-19, בעקבות התבוללות ועוני, החליטו אחרוני יהודי הקהילה, למכור את בניין בית הכנסת ואת כתבי היד העתיקים למיסיונרים נוצרים. אף על פי כן, חלק מהמשפחות שמרו על זהותן עד היום, וצאצאיהן מרגישים קשר לזהותם ושורשיהם היהודים, זאת למרות הקושי המיוחד לשמר זהות זו במשטר הקומוניסטי.

על ארגון "שבי ישראל"

ארגון ללא מטרות רווח, אשר הוקם ע"י מיכאל פרוינד, הפועל לחיזוק הקשרים עם צאצאי יהודים במקומות שונים בעולם. בין הקהילות עמן נמצא הארגון בקשר ניתן להזכיר את "בני האנוסים" בספרד, פורטוגל ודרום אמריקה, ה"סובוטניקים" שברוסיה, קהילת יהודי קאייפנג שבסין, "היהודים הנסתרים" בפולין, "בני המנשה" בהודו ועוד. מידע נוסף על הארגון באתר: www.shavei.org