מפקד יחידת צור בשירות בתי הסוהר: שב"ס מפקח אחר 1,049 עברייני מין 40% מהם, בעלי מסוכנות גבוהה. ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת ערכה היום דיון מעקב אחר יישום חוק הגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין. ח"כ מיכל רוזין קראה לשר לביטחון פנים ולשר האוצר להוסיף תקנים לפיקוח על עברייני מין.

מפקד יחידת צור בשירות בתי הסוהר סג"ד אסף זגורי מסר לוועדה דיווח על מספר עברייני מין שנמצאים בפיקוח שירות בתי הסוהר. עפ"י הנתונים, הפיקוח החל בשנת 2007 אחר 75 עברייני מין. נכון לסוף שנת 2015, שב"ס מפקח אחר 1,049 עבריינים. 40% מהם, בעלי מסוכנות גבוה וכ-45% נוספים, בעלי מסוכנות בינונית עד בינונית גבוהה. כ-80% מקורבנות העבריינים, הינם קטינים. בשנה האחרונה, הורשעו 17 מפוקחים בגין ביצוע עבירות מין חוזרות. פחות מ-5% מהעבריינים, הורשעו בגין ביצוע חוזר של עבירות מין. בשנת 2015 היו שפוטים בשב"ס 1,641 עבריינים בגין עבירות מין . 164 מהם מכורים לסמים.

לשאלת ח"כ בני בגין השיבה היועצת המשפטית של יחידת צור בשב"ס רב כלאי גלית מנגמי "יש הלימה בין הערכת המסוכנות, לשטח. בכך שעבריינים שהוגדרו על ידינו כבעלי סיכון גבוה, חוזרים לבצע עבירות. בד"כ, מדובר בעבריינים בעלי מורכבות נפשית כגון מחלות סכיזופרניה".

ח"כ מיכל רוזין שמנהלת את דיוני הוועדה בתחום נחרדה לשמוע מנציגי שב"ס כי יש עבריינים בפיקוח שמפירים באופן קבוע את הפיקוח בכך שהם מכורים לסמים ולאלכוהול.

הממונה על יישום החוק במשרד הרווחה גב' גליה ניב אמרה בדיון כי לצורך שיקם העבריינים, הוקם הוסטל אחד שבו שוהים עשרה מטופלים. "אנו מתכננים להקים הוסטל נוסף, פרסמנו מכרז, אולם אף מציע לא ניגש למכרז. בנוסף, אנו מתכננים הוסטל נוסף שייועד למכורים לסמים או לאלכוהול. פורסם מכרז, היה מציע אחד שנפסל. בקרוב נפרסם מכרז נוסף. הקמנו הוסטל לטיפול יום לעברייני מין באינטרנט. במרכז הזה אנו מאפשרים טיפול גם לאנשים שלא מוגדרים כעברייני מין, לקבל טיפול תרופתי. בסכ"ה טופלו אצלנו בשנת 2015 כ-400 איש. הטיפול נמשך בין מס' חודשים, לשנים ארוכות.

מנכ"ל המועצה לשלום הילד ד"ר יצחק קדמן אמר "צריך לעצור את ההונאה של שיקום עברייני מין קטינים". לדבריו "בשנת 2006 התחייבו אנשי משרד הרווחה לדאוג לחוקק חוק ייעודי לעברייני מין קטינים. מאז חלפו 10 שנים ועדיין אין חוק". עוד אמר קדמן "לא יכול להיות שעבריין מין יחליט אם לבוא לטיפול, צריך לחייב אותו".

סגנית היועצת המשפטית של משרד הרווחה עו"ד רינת וייגלר אמרה כי משרדה שוקד על ניסוחים אחרונים של הצעת החוק לקראת הבאתה לדיון בוועדת שרים לחקיקה.

נציגת לשכת עורכי הדין עו"ד סוזי סיני הצביעה על קשיים שהמערכת מערימה על עבריינים שלא הודו בביצוע העבירה בשילובם לתוכניות השיקום. בנוסף, אין מענה לעבריינים דוברי שפות זרות.

ח"כ מיכל רוזין ביקשה מנציגי משרד הרווחה להגיע לדיון הבא עם לחות זמנים להצעת החוק שתעסוק בעברייני מין קטינים, וכן ביחס לשאר תוכניות המשרד שהושמעו בדיון. רוזין קראה לשר לביטחון פנים ולשר האוצר להוסיף תקנים, על מנת לשמור על היחס שנקבע בין מפוקחים, למפקחים. "אם יש עלייה במפוקחים, צריכה להיות הלימה במפקחים" אמרה רוזין.