יו"ר ועדת השקיפות: "הקהילה הגאה מקבלת בעיקר חיבוקים והבטחות מפוליטיקאים - אך משרדי הממשלה נייבשים אותם תקציבית". מאות אלפי שקלים שהובטחו על ידי שר החינוך לא הועברו בפועל לארגוני חינוך וסיוע לנוער הגאה.

ח"כ סתיו שפירבמסגרת ציון יום זכויות הקהילה הגאה בכנסת התקיים הבוקר (23.02) בוועדת השקיפות דיון על שקיפות בתמיכה הממשלתית בארגוני להט"ב.

בדיון עלה כי רוב רובם של ארגוני התמיכה והחינוך הפועלים עם נוער וצעירים גאים, אינם מתוקצבים כלל על ידי המדינה, ברוב המקרים כיון שמנגנון הסיוע הכספי של משרדי ממשלה, כדוגמת משרד הבריאות והרווחה, מחייב את אותם ארגונים דלי התקציבים להעמיד סכום זהה לגובה התמיכה הממשלתית המבוקשת כדי לזכות בה (מטצ'ינג).

כמו כן, עלה בדיון כי למרות שהצהיר בתקשורת וגם במליאת הכנסת שר החינוך נפתלי בנט כי יזם הכפלה של תקציב ארגון הנוער הגאה (איג"י) בעקבות רצח שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים - הנתונים שהוצגו על ידי משרד החינוך סותרים את דברים. לפי הנתונים, התקציב שניתן לאיג"י גדל רק ב-13%.

בנוסף, משרד החינוך לא עמד בהתחייבויות משנים קודמות להקצות 200 אלף שקלים לארגון חוש"ן שמקיים הדרכות בבתי ספר ומקדם חינוך והסברה למען קהילת הלהט"ב.

אמרי קלמן יו״ר האגודה למען הלהט״ב: "ארגוני הלהט"ב פשוט רבים על פרורים. יש פער משמעותי בין האופן שבו נתפסת הקהילה הגאה בציבור והיחס של הכנסת אליה הגאה לבין המציאות."

נציג ארגון "שובל" הפועלים עם נוער להט"בי במוסדות חינוך במגזר הדתי, דניאל יונס, מדווח כי כיום רק כשישה בתי ספר דתיים בכלל משתפים פעולה עם הארגון, ומסכימים לקיים מפגשים עם הצוות המקצועי. יונס ציין כי לפעילים אין גישה ישירה לתלמידים או לצוות המורים: "הקושי משמעותי במיוחד בחינוך הדתי, שם הצוות החינוכי חושש ״לתת לגיטימציה״ לתופעה".

חן שמילו מאיג"י הדגיש כי למרות בקשות רבות שהוגשו למשרד החינוך, מעולם לא יצא חוזר מטעם המשרד המסדיר את ההתייחסות לנוער להט"בי ומאפשר לארגוני הסיוע כניסה וגישה לבתי הספר. לעומת זאת, שמילו הוסיף שכיום פועל בחלק ניכר מבתי הספר הדתיים ארגון המקדם טיפולי המרה, הנקרא "עצת נפש", ואליו מופנים בני נוער להט"בים.

יו"ר הוועדה ח"כ סתיו שפיר אמרה: ״הצהרות שר החינוך לחוד והמציאות לחוד. כשמדינה שלמה הזדעזעה מהרצח המחריד של הנערה הצעירה, שירה בנקי, יצא שר החינוך בהכרזה שיכפיל את התקציב של ארגון הנוער הגאה (איג"י). אבל עם חילופי הכותרות בתקשורת - התקציב שהובטח נעלם גם הוא מסדר היום - כמו 200 אלף השקלים שהמשרד התחייב בעבר להעביר לארגון חו"שן. בושה שהממשלה מעזה לתפוס טרמפ על טרגדיה כזו ומתחמקת מליישם את התחייבויותיה ביום שלמחרת, תוך הסתרת המידע מהציבור ומארגונים אזרחיים שעושים עבודת קודש מול בני ובנות נוער, ללא כל תמיכה ממשלתית.

משרדי החינוך, הבריאות ורווחה לא נותנים מענה ראוי לצרכים ולמצוקות הייחודיים של הקהילה הגאה והגיע הזמן להוכיח את הכוונות הטובות ולנקוט צעדים ממשיים לסיוע ותמיכה בפעילות החשובה, שפעמים רבות מצילה חיים. הקהילה הגאה מקבלת בעיקר חיבוקים והבטחות מפוליטיקאים - אך משרדי הממשלה מייבשים אותם תקציבית."