פרופ' אביעד הכהן: יש להימנע ככל הניתן מהגשת כתבי אישום בעבירות הנוגעות לחופש הביטוי. על רקע כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז מרכז לבית משפט השלום ברמלה כנגד בחור בן 27 בגין עבירות הסתה לאלימות והסתה לגזענות אותן ביצע לכאורה בפייסבוק, מסתייג פרופ' אביעד הכהן, דיקן ביה"ס למשפטים והמרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" מהגשת כתבי אישום כגון אלה

כלים

"במשך שנים נהג היועץ המשפטי לממשלה, בצדק, מתינות וזהירות רבה בהגשת כתבי אישום בגין עבירות חופש ביטוי. למעט מקרים קיצוניים ממש, עקרון היסוד של חופש הביטוי והרצון לאפשר את מימושו, הכריעו את הכף." אומר הכהן.

לדבירו, "כפי שנקבע לא אחת, חופש הביטוי אינו החופש לשמוע דברים שמצויים בקונצנזוס, אלא דווקא דברים מקוממים ומרגיזים, הצובטים את הלב וצורמים את האוזניים."

"ככל שאין נשקפת סכנה מיידית וודאית מהביטוי הפוגעני, יש להתירו. הקו שבין ביטוי לבין הסתה הוא קו עדין ודק מאד ובכל מקרה שבו אין הכרח להגיש כתב אישום יש להימנע מכך. בידי רשויות אכיפת החוק יש אמצעים אחרים, הרבה פחות פוגעניים, לטיפול בתופעות בזויות של שימוש בדין הפלילי כדי למנוע הפצת ביטויים מסיתים". הוסיף הכהן.

על פי כתב האישום, בחודשים יוני-יולי 2016, בהם התרחשו פיגוע חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים, מבצע "צוק איתן", ורציחתו של הנער הערבי מוחמד אבו חדר, פרסם מועלם בחשבון הפייסבוק שלו, באופן שיטתי ובהזדמנויות רבות, קריאות ישירות למעשי אלימות וטרור נגד ערבים פלסטינים וערבים ישראלים.