אחת הטרגדיות האנושיות הגדולות של העשורים האחרונים מתרחשת לא רחוק מחופי ישראל. על פי ארגון האו"ם למען ילדים, מאז ספטמבר 2015 נהרגו בים לפחות 340 ילדי פליטים. המספר האמתי כנראה גבוה בהרבה, אולם גופות רבות נעלמו במצולות ולא יימצאו לעולם

כלים
צילום: יוניסף
צילום: יוניסף

מאז ספטמבר האחרון בכל יום טובעים למוות בממוצע שני ילדי פליטים בים התיכון, כך עולה מנתונים שפרסם היום (שישי) יוניסף, ארגון האו"ם למען ילדים. לפני כחמישה חודשים העולם הזדעזע מתמונות גופתו של עאילן כורדי, שנסחפה לחופי טורקיה לאחר שטבע עם הוריו. מאז הים לקח לפחות 340 ילדים, רבים מהם תינוקות ופעוטות, כשניסו להגיע לאירופה.

ביוניסף מציינים כי העלייה במספר הילדים ההרוגים נובעת מהשיעור ההולך וגובר של ילדים בזרם הפליטים המתמיד מהמזרח התיכון לאירופה. על פי ההערכות, ילדים מהווים כיום 36% מזרם הפליטים. בארגון מעריכים עוד כי מספר ההרוגים גבוה אף יותר, אולם רבות מהגופות טבעו במצולות ולא יימצאו לעולם.

"אנחנו לא יכולים להסב את פנינו מהטרגדיה שגובה את חייהם של ילדים רבים כל כך", אמר מנכ"ל יוניסף, אנתוני לייק. "אמנם אנחנו לא יכולים כרגע לסיים את הנסיבות שמביאות אנשים רבים כל כך לבצע צעדים נואשים, אבל מדינות יכולות וחייבות לשתף פעולה כדי להפוך את המסע שלהם לפחות מסוכן. איש לא ישים ילד בסירה אם תהיה לו ברירה אחרת".

הים האגאי, בין טורקיה ליוון, נחשב כיום לאחד הנתיבים הימיים הקטלניים בעולם. תנאי הים הקשים בחורף, עומס היתר על הסירות, מצבן הרעוע והיעדר אמצעי בטיחות נאותים, מגדילים את הסיכוי להתהפכות כלי השייט. כתוצאה מכך, בששת השבועות הראשונים של 2016 טבעו למוות 410 מתוך כ-80 אלף הפליטים שחצו את הים התיכון בדרכם לאירופה.