כפי שקורה לא מעט בשנים האחרונות, ומסיבות שונות, גם הפעם עבר שוק הנדל"ן תהפוכות ושינויים, שהשפיעו על התנהלותם של המשקיעים. הפעם אלו היו הבחירות, שהתקיימו במרץ האחרון (2015), בחירות שהובילו לשינויים ולהחלטות חדשות. אחת מהן הייתה ההחלטה באשר להעלאת מס הרכישה.

שינויים חוקתיים וכלכליים שהשפיעו על המשקיעים

העלאת מס הרכישה השפיעה באופן ישיר על המשקיעים בארץ, שנהגו לרכוש דירות להשקעה ולהשכיר אותן אחר כך. אלה, החלו לחפש מקורות השקעה אחרים בארץ, מקורות זולים יותר, או, כפי שעשו אחרים ולא מעטים, לחפש השקעות נדל"ן בחו"ל. במקום לשלם בארץ מס רכישה גבוה מאד, וכפי שהיה מקובל בשנים קודמות, בחרו משקיעים לחפש את מזלם בחו"ל ולאתר השקעות נדל"ן שתהיינה רווחיות יותר ולא תדרושנה מהם תשלומי מיסים גבוהים.

מעבר לכך, גם הריבית הנמוכה במשך, הובילה את המשקיעים לחפש פתרונות חלופיים בחו"ל, דירות להשקעה שהתשואה בהן גבוהה. זהו ללא ספק צעד ממשלתי ברור שנועד להוציא את המשקיעים הישראלים משוק הנדל"ן, משקיעים התופסים את מקומם של זוגות צעירים, המעוניינים לרכוש דירה. השילוב שבין העלייה במס הרכישה לירידה בריבית הובילה בסופו של דבר לעלייה בשכירות, עלייה של קרוב ל – 5 אחוזים בממוצע. יש לקחת בחשבון שמשקיעים ישראלים רבים, שנהגו לרכוש דירות לצרכי השקעה, החלו לבחור גם באפשרויות נוספות והפכו ליזמים. במקום לרכוש דירה, פנו המשקיעים לקרנות השקעה שונות כדי לקבל את ההון הנדרש להם ולפעול כיזמים לכל דבר.

עלייה במחירי השכירות בעקבות השקעות נדל"ן בחו"ל והחלטות נוספות

הליכים אלה ונוספים הובילו, וכפי שניתן לראות לאורך כל שנת 2015, לעלייה במחירי השכירות ובכל הארץ (ולא רק בערים המרכזיות שבה). דווקא בתל אביב, למשל, העלייה במחירים היתה פחות משמעותית, בעוד שבערי הפריפריה ניתן לראות עלייה חדה. זוגות רבים חפשו דירות להשכרה במקום דירות לרכישה, והביקוש הרב להן העלה, בין היתר, את מחירן. תכניות חדשות שהעלה שר האוצר, כמו תכנית "מחיר למשתכן", נועדו אמנם לעודד את הזוגות או את היחידים לרכוש דירות, אולם מכיוון שאלו לא התקדמו ולא הובילו לשינוי משמעותי, עוד באותה השנה, הרי שרבים החליטו להמתין עם הצעד ולהסתפק בהשכרה דירה (תכנית "מחיר למשתכן" – תכנית של שיווק מכרזים לצורך הקמת דירות זולות יותר, המיועדות לזכאים חסרי דירו במקומות שונים בארץ. במסגרת התכנית מוצעים לקבלנים שטחים מסוימים בכל רחבי המדינה ובמחירים זולים יותר, ולעיתים בהנחה של 80 אחוזים. בתמורה, מתחייבים הקבלנים למכור את הדירות שיבנו במחיר נמוך מזה המקובל בשוק).

לסיכום

אין ספק ששוק הנדל"ן בישראל, נכון לשנת 2015, הושפע מלא מעט תהליכים ושינויים, שהובילו לעלייה במחירי השכירות ולהפיכתן של הדירות בישראל להשקעה פחות משתלמת ואטרקטיבית עבור משקיעים רבים. מסיבה זו בוחרים כיום לא מעט ישראלים השקעות נדל"ן עם חברת אינטו, דירות להשקעה בחו"ל, שם המחירים כדאיים יותר וכך גם כל הנלווה להן.