מודעת פרסום גזענית שהופצה בימים האחרונים מחוללת סערה ברשתות החברתיות. המודעה שמציעה עובדות משק בית זרות נגועה כולה במסרים גזעניים שמפלים קבוצות אוכלוסיה שונות במדינת ישראל

כלים
מדוע עובדת זרה ממוצא מזרח אירופאי שווה יותר מעובדת ממוצא אפריקאי?
מדוע עובדת זרה ממוצא מזרח אירופאי שווה יותר מעובדת ממוצא אפריקאי?

במודעה נכתב כי עלות העסקת עובדת זרה ממוצא מזרח אירופאי הינה 52 ₪, לעומת עלות העסקת עובדת זרה ממוצא אפריקאי שעומדת על 49 ₪. מדוע יש הבדל בעלות? האם עובדת זרה ממזרח אירופאי טובה יותר מעובדת זרה ממוצא אפריקאי רק בשל המוצא שלה ומדוע בכלל יש צורך להבחין בעובדות זרות לפי המוצא שלהן?

כל השיח שמלווה את המודעה הזאת, הינו שיח גזעני ומפלה שפוגע בכל כך הרבה קבוצות אוכלוסיה בהינף יד, החל מנשים שמוצגות במודעה כסוג של שפחות. ערבים, אותם כנראה לפי המודעה לא רוצים להעסיק מטעמי ביטחון, נשים ממוצא אפריקאי ונשים ממוצא מזרח אירופאי.

גזענות בתוך גזענות בתוך גזענות

המטה למאבק בגזענות ו"תמורה" המרכז המשפטי למניעת אפלייה, פנו היום לנציבת שוויון הזדמנויות בעבודה מחוז תל-אביב על מנת לדווח על המודעה, מתוך מטרה שיינקטו צעדים כלפי מפיציה ואף תיבדק ותיבחן האם העובדות שמועסקות במקום העבודה המפוקפק שמציג עצמו במודעה, סובלות מאפלייה וגזענות, כפי שהדבר בא לידי ביטוי במודעה.

עו"ד נדאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות:"אנו נלחמים בגזענות מזה זמן רב ומעולם לא ראיתי הודעה או מודעה כל כך מבזה ומשפילה שמכניסה תחת כנפיה רבדים שונים ורבים של גזענות. כל כך הרבה אוכלוסיות נפגעות מידי יום בישראל מגזענות והמודעה הזאת מסמלת בצורה קיצונית עד כמה בעייתי השיח במדינת ישראל. שיח שבמקרה זה גם בא לידי ביטוי בסוגים שונים של אפליה בוטה בתחום התעסוקה".

עו"ד אפרת פודם, מנהלת מרכז תמורה: "פרסום מודעות מפלות ופוגעניות, אשר מדירות חלקים נרחבים מהאוכלוסייה ומנוסחות בשפה מחפיצה ופוגענית, מנוגדות לחוק ופוגעות במרקם החיים המשותפים.לשוק העבודה כוח עצום בגישור על פערים, ביכולתו לשמש נקודת מפגש חשובה ומקרבת בין הקבוצות השונות, מצער כי כוחו הרב מנותב ליצירת מחלוקות והסתה. הפנינו את המודעה הפסולה לטיפול נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, ואנו נעקוב אחר המשך הטיפול".