חרם ישראלי על הרשות? הרבנות הראשית לא מחדשת תעודות כשרות למפעלים בשטחי הרשות הפלסטינית. פרופ' אביעד הכהן המייצג את המפעלים: בעייתיות חוקית שעשויה להתגלות גם כבומרנג מדיני

פרופ' אביעד הכהןמפעל המזון 'טחינה אייעש' הפועל באזור התעשיה בשכם ונמצא בבעלות של תושב ישראל הופתע לגלות שתעודת הכשרות שהיתה לו מהרבנות הראשית לישראל לא חודש עם תחילת השנה האזרחית. לדברי בעלי המפעל לא בוצעה כל הפרה של כללי הכשרות מצידם.

בפניה שנשלחה לרבנות על ידי עורך הדין הפרופסור אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט צוין כי המפעל, הפועל זמן רב, מייצר טחינה גולמית, ונמצא בפיקוח בד"צ חוג חתם סופר פ"ת. לצד בדיקה קפדנית של מרכיבי הייצור (המדובר במוצר פשוט יחסית, שדרך כלל אין בו בעיות מיוחדות של כשרות), נמצא המפעל תחת השגחתו של משגיח מטעם הבד"ץ. משגיח זה מכיר מקרוב את רכיבי המוצר, את חומרי הגלם המשמשים להכנתו ואת דרך הייצור, ומבקר במפעל מעת לעת בתיאום קב"ט ממשרד התיאום ובליווי אבטחה. כל זאת, בנוסף לאמצעי פיקוח אחרים (כגון מצלמות המצויות בשטח המפעל) המבטיחים כי המוצר יהיה כשר למהדרין.

ככל הנראה הסיבה לאי-חידוש התעודות היא היעדר היכולת של המשגיחים לקיים פיקוח רציף על המפעלים בשל המצב הביטחוני הרגיש. כניסת משגיחי הכשרות לשטחי A מחייבת תיאום מראש מול הצבא, שמאפשר כניסה בהתאם להערכת מצב ביטחונית.

פרופ' אביעד הכהן אמר הבוקר לגל"צ שפרסמו את הסיפור לראשונה כי המשמעות המעשית של החלטת הרבנות הראשית היא הכרזת חרם על כל תוצרת מהשטחים. מעבר לבעייתיות החוקית שיש בהחלטה הזאת, היא עשויה גם להתגלות כבומרנג מדיני ולהכניס את מדינת ישראל לפינה שיהיה קשה מאוד לצאת ממנה.

ברבנות הראשית אישרו את הפרטים וציינו כי לא תהיה כשרות ללא השגחה.