ח"כ יאיר לפיד באירוע "שבתרבות" בתיאטרון הלאומי הבימה: "יש עתיד" תפנה עם צאת השבת ליועמ"ש לממשלה בעניין הח"כים הערבים

ח"כ לפיד בשבת תרבות בהבימה: "יש עתיד" תפנה עם צאת השבת ליועמ"ש לממשלה בעניין הח"כים הערבים
ח"כ לפיד בשבת תרבות בהבימה: "יש עתיד" תפנה עם צאת השבת ליועמ"ש לממשלה בעניין הח"כים הערבים

באירוע "שבתרבות" בתיאטרון הלאומי הבימה בהנחיית העיתונאי והפובליציסט, בן כספית, התייחס בפתח דבריו ח"כ יאיר לפיד, יו"ר "יש עתיד" ושר האוצר לשעבר, לביקורי הח"כים הערביים אצל משפחות המחבלים ואמר כי ,מדובר במשפחות של טרוריסטים שפגעו באנשים חפים מפשע. בכוונת "יש עתיד" לשגר מיד עם צאת השבת מכתב ליועמ"ש לממשלה הנכנס, ד"ר אביחי מנדלבליט, ובו קריאה לפתוח בהליך בדיקה כנגד הח"כים הערביים ובחינת השאלה האם אין משום הסתה ותמיכה בטרור במעשם? לדעתנו, יש להוקיע את הדבר הזה ולעקור אותו מן השורש...יש גבול לכמה הצדקה תהיה פה לטרור...הציבור הערבי לא בחר את נציגיו כדי שיתמכו בטרור ואם ח"כ עובר על החוק, מסית ומביע תמיכה בטרור, עליו לתת את הדין על כך...". ח"כ לפיד הוסיף כי "יש מיליונים ברחבי העולם שחיים בתנאים של עוני, רעב, מלחמות אזרחים ועוד ומצבם הוא גרוע הרבה יותר ממצב הפלסטינים והם לא חושבים איך לדקור ילדה בת 19 [הדר כהן- שוטרת מג"ב]...אנחנו בוודאי צריכים להניח שהמצב בצד השני הוא לא מספיק טוב ושיש לפעול על מנת לשנותו ומנהיגות צריכה לשאול איך יוצרים כאן מקום טוב יותר...צריך להילחם בטרור ולצד זה להתחיל בתהליך של היפרדות מהפלסטינים והוצאתם מחיינו..."

באשר לתנועה "להציל את ירושלים היהודית" ולמי שנחשב לרוח החיה שמאחורי היוזמה, חיים רמון, אמר לפיד כי "זהו צעד לא נכון ומזיק. הדבר שמגן על העיר ירושלים הוא העובדה שיש בחברה הישראלי קונצנזוס מלא לגביה... הפלסטינים שמכירים אותנו יודעים שיש קונצנזוס בישראל לגבי סוגיית שיבת הפליטים וכך צריך גם לגבי ירושלים... ישראל לא תחלק את ירושלים. זהו ויתור על האתוס הלאומי שלנו. הבעיה לאורך השנים היא, שהשמאל הישראלי קודם כל מספר על מה הוא מוכן לוותר ואח"כ נכנס למו"מ עם הצד השני ואח"כ מבין שהוא צריך לוותר על עוד על מנת להגיע להסדר ולכן הפעולה של חיים רמון היא שגויה ומזיקה..."

באשר להעברת גופות רוצחיה של המג"בניקית הדר כהן למשפחותיהם, הוסיף ח"כ לפיד כי "התפקיד של ההנהגה הוא לתת גב לכוחות הביטחון ולהחלטותיהם בשטח. דרג מדיני צריך להתוות דרך ואם הרמטכ"ל אייזנקוט מוצא לנכון להחזיר את הגופות, צריך לגבות אותו."

ח"כ לפיד ציין במהלך הריאיון כי "אני מתכוון לרוץ לראשות הממשלה בבחירות הבאות והציבור הוא שיחליט...מפלגת "יש עתיד" זה דבר אחר. זו מפלגת המרכז הגדולה ביותר – מרכז שהוא הגיוני, פרגמטי ומאחד...עלינו להפסיק עם הפיצול, השסעים בחברה הישראלית והחלוקה לשבטים ולהתאחד עם המרכז הפוליטי...אנחנו רוצים להשיג עתיד טוב יותר ולהוריש לדור הבא מדינה לא פחות טובה מהמדינה שהדור שלנו קיבל...בזה אני עוסק ולא בשום דבר אחר".

באשר לאפשרות של איחוד פוליטי של גוש המרכז-שמאל, טען לפיד כי "איני מוכן לקבל את זה שהרעיון החשוב ביותר זה להתאחד נגד רה"מ, נגד ביבי...זו לא אמונה ואני מאמין בעם, במדינה ובעעתידנו...להגיד "לא ביבי" זו לא הצעה למדינת ישראל ולאזרחיה, אלא ביטחון, חינוך טוב יותר לילדינו, הורדת מחירי הדיור ועוד." לגבי האפשרות להצטרפותו של הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, למחנה המרכז-שמאל, אמר ח"כ לפיד כי "אני מדבר עם גבי. אנחנו צריכים להודות על כך שרמטכ"ל לשעבר לא התייצב בפני ביהמ"ש לתת את הדין, בניגוד לראשי ממשלות ונשיאים, שרים, ח"כים וראשי רשויות מקומיות שכן התייצבו וחלקם אף מצאו עצמם מאחורי סורג ובריח...זה היה נורא אם כן...גבי עבר 5 שנים של סיוט לא קל והוא בהחלט איש שכל מפלגה פוליטית תתברך בו..."

ח"כ לפיד הוסיף עוד כי "אנחנו צריכים להחליט בין העבר לבין העתיד. זה מה שעומד על הפרק...תקווה היא הדבר שמוביל אנשים והשאלה בבחירות הבאות תהיה: מי מציע תקווה למדינת ישראל? התשובה לא נטועה בעבר אלא בעתיד...הצטרפתי לפוליטיקה כי אבי, טומי לפיד, אמר לי על ערש דווי כי אינו משאיר לי רק משפחה, אלא גם מדינה וכי יש לי מחויבות כלפי בני משפחתי...אני חושב שיש לי ייעוד מסוים במובן שכל אחד מאיתנו צריך לתרום כמה שהוא יכול".

באשר לצעד של שר האוצר כחלון ולניסיונו להחזיר את תופעת המינויים הפוליטיים של דירקטורים בחברות, אמר ח"כ לפיד כי "הממשלה הזו עסקה עד עכשיו בעיקר בלבטל הישגים שלנו...המינויים הפוליטיים הם שחיתות פוליטית...כשנכנסתי למשרד שר האוצר שמנו לזה סוף. הפוליטיקאים של אז ניסו להילחם בהחלטתנו והיום הם רוצים לבטל את ההישג כדי להבטיח משרות וג'ובים לחברי מרכז ותומכים פוליטיים. זו שחיתות פוליטית ויש להילחם בה...היושר הבסיסי הכי פשוט הוא הסטנדרט שיש להציב ולשם אנחנו רוצים להגיע".