ניצולי שואה ששילמו שכר טרחה עודף בגין טיפול בבקשה לקבלת פיצויים, יוכלו לדרוש את ההחזר, שנה נוספת. כך אושר היום בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לקריאה ראשונה בדיון בהצעת חוק נכי רדיפות הנאצים של ח"כ שולי מועלם-רפאלי. חוק נכי רדיפות הנאצים קובע, כי ניצולי שואה יכולים לתבוע החזר בגין שכר טרחה עודף שהם שילמו לעורך דין או לגורם שטיפל בבקשתם תוך שנה. (עד סוף שנת 2015) עקב החשש כי ניצולי שואה רבים החמיצו את ההזדמנות למצות את זכותם להחזר שכר הטרחה העודף, הצעת החוק מבקשת להאריך את המועד בשנה נוספת

כלים

יוזמת הצעת החוק ח"כ שולי מועלם-רפאלי אמרה "ניצולים רבים בעיקר מהפריפריה טרם מימשו את זכותם. "עורך דין ששולח יד לכיסים של ניצולי שואה מטעמי בצע, המחוקק יכניס את ידו לכיסו כדי לעשות צדק. אין כאן כוונה לפגוע בעורכי הדין, אמרה מועלם, אלא במי שניצל את ניצולי השואה וגבה מהם שכר טרחה מופרז".

מנהל האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים עו"ד גלעד סממה אמר "בשנה האחרונה פנו אלינו 1,300 ניצולי שואה בבקשה לפתיחת תיקים בנושא זה. 1,100 מתוכם, מאזור תל אביב. אנו מזהים בעיה שהבשורה לא הגיעה לפריפריה. יש חשיבות גדולה לקדם את החקיקה במהירות. לתחושתי, הפוטנציאל רחוק ממיצוי" אמר סממה.

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר "הזמן פועל לרעתנו". מנגד טען סלומינסקי, "אם לא יהיה פרסום, וניצולי השואה לא ידעו על אפשרת השבת הכספים, אין משמעות להארכת המועד". סממה הבטיח ליזום פרסום.

עו"ד דקלה צרפתי מהאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים הציעה לתקן כמה מסעיפי החוק, על מנת להבהיר מפני פרשנות שגויה של כמה עורכי דין שעושים בפרשנותם שימוש לרעה, ובכך מבקשים לפטור את עצמם מהשבת כספים שנגבו מלקוחות ניצולי שואה שלא כדין, או מפני כאלו שגובים תשלומים גבוהים מהקבוע בחוק.

היועצת המשפטית של רשות לזכויות ניצולי שואה עו"ד גליה מאיר-אריכא אמרה "נתקלתי בעורכי דין שגררו ניצולים להליכי סרק בבית המשפט, על מנת לגבות שכר טרחה".

ח"כ אלעזר שטרן אמר "כל יום שעובר, מספר הפונים הולך וקטן. רק הרוע שבאמירה שהעמלה הנמוכה, לא מצדיקה את הטיפול בתיק, מצדיקה את הצעת החוק. אני שואל את עצמי אמר שטרן, למה להאריך רק בשנה?.

ח"כ עודד פורר להצטרף להצעה להאריך את תוקף החוק בשנתיים. לדבריו, "השוליים פוגעים ומוציאים את דיבתם רעה של עו"ד שעושים את מלאכתם נאמנה."

עו"ד שרה טראב אמרה כולנו נגד ניצול ניצולי שואה. אולם אסור להפוך את עורכי הדין לאויבי העם ולא לצלוב אותם בכיכר העיר. אלמלא מאבקיהם של עורכי הדין, גם יוצאי לוב לא היו זוכים להכרה כניצולי שואה. וניצולים רבים לא היו מקבלים קצבאות. לדבריה, חקיקה רטרואקטיבית מהווה פגיעה באושיות הדמוקרטיה ובכיסם של עורכי הדין. ישנם עורכי דין שעבדו קשה והיום כבר הם לא במקצוע ובחלוף שנים, הם מתבקשים להחזיר כספים שנגבו כדין". באופן חריג, ונגד עורכי דין שהופיעו בוועדה, נציגי לשכת עורכי הדין תמכו בהצעת החוק.

כאמור, הצעת החוק אושרה היום להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה.