עיריית כפר קאסם הגישה לשר הפנים אריה דרעי דו"ח כלכלי התומך בדרישתה לשנות את חלוקת הכנסות הארנונה בין כפר קאסם לראש העין באופן שיניב לכפר קאסם חלק מהכנסות פארק התעשייה "אפק". כיום מגיעות כל הכנסות הארנונה של "אפק" לעיריית ראש העין, למרות שאזור התעשייה שוכן למעשה בתוך כפר קאסם, והתנועה אליו גורמת לפקקים בכניסה וביציאה מכפר קאסם. עיריית כפר קאסם דורשת סכום של כ-17.1 מיליון ₪ לשנה, כשליש מהכנסותיה של עיריית ראש העין מעסקים

כלים
ראש עיריית כפר קאסם, עו"ד עאדל בדיר
ראש עיריית כפר קאסם, עו"ד עאדל בדיר

דרישת עיריית כפר קאסם מבוססת על דו"ח שחיבר הממונה על התקציבים לשעבר, רמי בלניקוב. הדו"ח קובע כי "בהתאם לעובדה שכביש 5 מהווה גבול בין שתי הרשויות... ישנו בסיס לטענה כי אזור התעשייה נמצא מצידה של כפר קאסם ולא מצידה של ראש העין".

"אנחנו דורשים מה שמגיע לכל רשות מקומית: ארנונה על העסקים שנמצאים ביישוב שלנו ומקבלים מאתנו תשתיות", אומר ראש עיריית כפר קאסם, עו"ד עאדל בדיר, " עיריית כפר קאסם מנוהלת בשנים האחרונות למופת וביצעה כל מהלך התייעלות אפשרי. את גביית הארנונה ביישוב העלינו לכ- 83%. התקציב דרוש לנו כדי שנוכל להשקיע בתשתית כבישים מודרנית, בחינוך ותרבות, ובשירותים לתושב".

כפר קאסם היא עיר ענייה שמדורגת בעשירון השלישי, ואילו ראש העין מדורגת בעשירון השישי. דו"ח בלניקוב קובע כי עיריית כפר קאסם מוציאה על תושב 4,424 שקלים בשנה, ואילו ראש העין - 6,407 שקלים. תלמיד ממוצע בראש העין מקבל תקציב גבוה ב-25% מתלמיד בכפר קאסם. זאת, למרות שעיריית כפר קאסם מצליחה לגבות ארנונה מ-82% מתושביה (שיעור גביית הארנונה הגבוה במגזר הערבי וגבוה מהממוצע במגזר היהודי) ורושמת עודף תקציבי של מיליון שקלים בשנה.

דו"ח בלניקוב קובע כי העברת התקציב מהכנסות "אפק" תגדיל את הארנונה העסקית של כפר קאסם באופן משמעותי, וזאת, בשעה שראש העין תישאר יישוב מבוסס עם השקעה גבוהה בתושב וללא גירעון. "במקום בו ישנם פערים כה משמעותיים, צמצום פערים בין מגזרים הינו הכרחי", מסכם הדו"ח.

פארק התעשייה "אפק" הוא אחד ממרכזי הטלקום הגדולים בישראל, שבו שוכנים, בין השאר, משרדים ומפעלים של פרטנר-אורנג', אריקסון, נוקיה, נטוויז'ן, יורוקום, ד"ר גב ועוד. הפארק נמצא על הכביש המוביל לכפר קאסם, ותושבי כפר קאסם סובלים מעומסי תנועה כבדים.