לקראת טו בשבט- הקרן הקימת לישראל מרחב דרום מציעה לכם צמחים חסכוניים במים- כך תשקו פעם בכמה שבועות ועדיין תיהנו מגינה פורחת

כלים
בתמונה: דני בן דויד מנהל נגב מערבי בקק"ל ופבלו צ'רקסקי מנהל המשתלה בגילת
בתמונה: דני בן דויד מנהל נגב מערבי בקק"ל ופבלו צ'רקסקי מנהל המשתלה בגילת

במשתלת גילת של הקרן הקימת לישראל במרחב דרום, מגדלים צמחים חוסכים במים המיועדים לאזורים מדבריים ומדברים למחצה כמו הנגב. הצמחים, שמספקים פריחה נהדרת ונוף יפיפה, זקוקים ברוב המקרים להשקיה נמוכה לאחר התבססותם. כך למעשה, גופים ציבוריים שלהם מספקת המשתלה צמחים, יכולים ליהנות גם מגינות פורחות וגם מחיסכון משמעותי מאוד במים.

בסמוך למשתלת גילת נמצא גן האקלום שנטעה מחלקת הייעור בקק"ל בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת, כדי לבחון את מידת התאמתם של עצים שונים לקרקע הנגב. בגן 150 מיני עצים שונים. שטח המשתלה כ-220 דונם, הכוללים כ-40 דונם חלקות אם ואקלום שגדלים בהן יותר מ-1,200 מיני צמחים, חלקם אף חדשים בנוף הארץ.

עוד משחר המדינה מספקת הקרן הקימת לישראל שתילים, עצים וצמחים למוסדות וגופים. קק"ל מנהלת כמה משתלות מטעמה, הגדולה ביניהן יושבת במרחב דרום של קק"ל בצמוד לצומת גילת שליד אופקים. המשתלה במרחב דרום מוציאה מתוכה לא פחות מחצי מיליון צמחים ועצים בשנה. כ250 אלף מיועדים בכל שנה לגינון ציבורי ומוסדות חינוך. בכל שנה פונים לקרן הקימת לישראל גופים ציבוריים רבים כמו גם מוסדות חינוך לעזרה בהפיכת השטחים לירוקים יותר. משתלת גילת מספקת לכל עיריות הדרום צמחים שאינם זקוקים להשקיה תכופה, וכך כאמור יכולים גופים רבים לנהל מערך גינות ירוק ופורח ולצמצם באופן משמעותי את ההוצאה הכספית על מים והשקיה. השתילים ניתנים ללא תמורה כספי כתרומה לקהילה.

בנוסף לצמחים המיועדים לגופים ומוסדות, כ- 60 אלף מהצמחים שמייצאת המשתלה בנוסף לצמחים המיועדים לגופים ומוסדות, כ- 33 אלף מהצמחים שמייצרים במשתלת גילת, הם צמחים צופניים עבור דבוראים, התורמים צוף ואבקה שמייצרים. כמו כן כ-15 אלף הם עצים המיועדים לייעור משקי, שהם עצים הניתנים לבעלי משקים פרטיים המקבלים את אישור משרד החקלאות. כ-150 אלף עצים נוספים אותם מספקת משתלת גילת מיועדים לייעור יזום ברחבי מרחב דרום של הקרן קימת לישראל (מאשדוד ועד אילת). יערות כמו יער המלאכים- שחריה שבצפון הנגב או יער יתיר- היער הנטוע הדרומי ביותר בעולם והגדול ביותר בארץ. יתיר משתרע על שטח של כ-40 אלף דונם של קרקע מדברית.

פבלו צ'רקסקי, מנהל המשתלה: "מידי יום פונים אלינו עיריות, בסיסי צה"ל ומוסדות ציבוריים שונים על מנת שנספק להם צמחים. אנו תמיד ממליצים, במיוחד לאלו מהדרום הצחיח, על הצמחים החסכמים שלנו. מדובר בצמחים שיכולים להוזיל את צריכת המים להשקיה של כל עירייה בנגב בעשרות אחוזים. אין סיבה שעירייה תמלא איי תנועה במרחב הציבורי שלה בדשא שדורש השקיה רבה ויקרה, כשאנחנו יכולים לספק צמחים יפיפיים שמספיקה להם השקיה אחת או שתיים בשנה".