תערוכת יחיד של יונית קריסטל, העוסקת בשימור מלאכות מסורתיות: שורשים וכנפיים - אובייקטים מן הקליעה המסורתית המקומית לצד אובייקטים אמנותיים המשלבים שיטות עבודה שונות וחומרים שונים

כלים
אמנות הקליעה המסורתית של יונית קריסטל
אמנות הקליעה המסורתית של יונית קריסטל

המלאכות המסורתיות הן אוצר שהולך ונעלם בים של טכנולוגיות וחומרים חדשים.

האמנית יונית קריסטל עוסקת בשני העשורים האחרונים בשימור מלאכות מסורתיות מקומיות ששורשיהן נעוצים עמוק בהיסטוריה של ארץ ישראל. אמנות הקליעה המסורתית והמקומית לצד זו המשלבת שיטות עבודה מגוונות ותוצרים בני זמננו תעמוד במרכזה של תערוכת היחיד של יונית קריסטל "שורשים וכנפיים" שתוצג בגלריית חנקין בחולון בין 4/2/16 – 5/3/16.

מתוך רצון לשמר את מלאכת הקליעה המסורתית ולהעביר את הידע לדורות הבאים, התחקתה קריסטל בשנים האחרונות אחרי קולעים וקולעות פלסטיניים ברחבי הארץ שפתחו לה צוהר אל תרבותם ההולכת ונעלמת.

מעוסקי מלאכה זו שעוד נותרו בחיים, למדה קריסטל לקלוע בזית, חיטה, אלת המסטיק וגומא. קריסטל מציינת כי "היעלמותם של הקולעים והקולעות המסורתיים מסמלת העלמות ואבדן של תרבות, הקשורה לאדמה ולהכרות הקרובה אתה. הכרות של מגע יד. היעלמותם של הסלים המסורתיים היא אובדן של הפשטות והצניעות שהיו גלומות בהם, כמו גם של תרבות המעודדת פשטות וצניעות"

קריסטל שאינה מגדירה עצמה כבעלת מלאכה מסורתית, משלבת בעבודות הקליעה שלה שיטות עבודה וטכניקות שונות ומשתמשת גם בחומרים שאינם חלק מהקליעה המסורתית, מה שנותן לעבודותיה נופך רענן ואחר.

קריסטל הציגה בתערוכות קבוצתיות שונות ובשמונה השנים האחרונות, היא עובדת על כתיבת ספר אודות הקליעה המסורתית המקומית.