יום א', 17.1.16 בשעה 10:00 יתקיים דיון בבג"ץ בעתירת התנועה לאיכות השלטון לביטול החלטת הממשלה על מינויו של היועמ"ש ולהשבת הוועדה לדיון נוסף

כלים

ביום א', 17.1.16 בשעה 10:00 יתקיים דיון בבג"ץ בעתירת התנועה לאיכות השלטון לבטל החלטת הממשלה לאשר את מינויו של ד"ר מנדלבליט. העתירה מבוססת על שרשרת פגמים בהליך מנהלי שאינו תקין הן בדרך התנהלותה של ועדת האיתור, והן בדרך קבלתן של החלטות מנהליות על ידי שרת המשפטים. הרכב השופטים: ס' ג'ובראן, י' דנציגר, י' עמית, צ' זילברטל ונ' סולברג.

התנועה לאיכות השלטון עתרה ב3.1.16 לבג"ץ בבקשה למתן צווים על תנאי כנגד ממשלת ישראל, שרת המשפטית, היועמ"ש, נציב שירות המדינה, וועדת האיתור. כן צורפו לעתירה עשרת המועמדים לתפקיד היועמ"ש כפי שהובאו בהמלצת הוועדה.

התנועה מבקשת מתן צווים על תנאי אשר יורו לממשלת ישראל לחזור בה מהחלטתה לאשר את מינויו של ד"ר מנדלבליט לתפקיד היועמ"ש, לנוכח שרשרת כשלים חמורים ופגמים מנהליים בהליך המינוי אשר עליו התבססה החלטת הממשלה.

כן ביקשה התנועה כי בית המשפט יורה לוועדת איתור היועמ"ש לחזור מההחלטה להמליץ על מועמד אחד בלבד נוכח העובדה כי החלטה זו התקבלה בחוסר סמכות ובחוסר סבירות קיצוני בהיותה פרסונאלית ונשענת על שיקולים זרים, וכן לאור הפגיעה הקשה באמון הציבור בהליך המינוי ובמערכות השלטוניות.

עוד מבקשת התנועה מבית המשפט מתן צו על תנאי כנגד שרת המשפטים לחזור מההמלצה על מועמד אחד מאחר שכתב המינוי הורה לה להמליץ על שלשה מועמדים, וזאת לנוכח הגשת המלצה זו בחריגה מסמכות, תוך פגיעה חמורה בתכליות הוועדה, וכן תוך כבילת שיקול דעתה של הממשלה ופגיעה בהליך מינויו של היועץ המשפטי לממשלה.

התנועה לאיכות השלטון מבקשת מבית המשפט מתן צו על תנאי כנגד שרת המשפטים, מאחר ששינתה את הנחיותיה וצמצמה אותן מבחירת שלושה מועמדים לאחר בלבד, רק לאחר שידעה את זהותו של המומלץ היחידי, ותוך שהיא נוטלת לעצמה דה פקטו את הסמכות להמליץ על מועמד מבלי שסמכות זו ניתנה לה על ידי הממשלה (כפי שניתנה לשר המשפטים נאמן בעת מינוי היועמ"ש הקודם).

מתוך העתירה: "כשני עשורים מאז פרשת בר-און חברון, והנה דומה כי שוב מבקשים המשיבים לאפשר לשיקולים פוליטיים עלומים וזרים להכתיב את הליך מינויו של היועץ המשפטי לממשלה, תוך שהם מתעלמים מחובותיהם המנהליות, ומהסמכויות המצויות בידיהם."