פתיחת שנה ברוטאלית במחירי האנרגיה - מחיר הנפט מסוג ברנט רשם ירידה חדה של כ-18% מתחילת השנה - 7 ימי מסחר בלבד! בתוך הסחרור המואץ, שלא מראה סימנים של האטה,ביום שני צלל מחיר הנפט ב-6%, הירידה היומית החדה ביותר מאז ספטמבר.

אוהד חיים, אנליסט אנרגיה וגז בלאומי שוקי הון
אוהד חיים, אנליסט אנרגיה וגז בלאומי שוקי הון

ההשפעה העיקרית על מחיר הנפט היו הירידות החדות בשווי המניות הסיניות, וזאת כיוון שסין היא היבואנית הגדולה בעולם לנפט, וצרכנית הנפט השנייה בגודלה אחרי ארה"ב. כך, הירידה האחרונה אתמול של 5% במניות הבלו-צ'יפ של סין בשילוב עם העלייה החדה בשיעורי ריבית הovernight - ליואן היוצא מחוץ לסין - מגבירים באופן משמעותי את החשש של המשקיעים מהכלכלה הסינית ומעמידים בסימן שאלה גדול את יכולתה של הממשלה לנווט את הכלכלה הסינית. המשך פיחות של היואן יוסיף ללחץ הקיים על מחירי האנרגיה.

במקביל למשבר בסין, חברות האנרגיה בארה"ב ממשיכות להתמקד ביעילות התפעולית תוך כדי ניסיון לשמור על הבארות שלהן פעילות ככל הניתן על רקע השפל הנוכחי במחירי האנרגיה. על פי הערכות, תפוקת הנפט מפצלי שמן צפויה לרדת ב-116,000 חביות ליום בחודש פברואר, לעומת החודש הקודם, קצב איטי יותר מהתחזיות המוקדמות.

המתיחות בין איראן וערב הסעודית נשארת כרגע במגרש הפוליטי-מדיני, אך מוסיפה אף היא ללחץ על מחירי הנפט. האינטרס הסעודי הוא להמשיך ולהעניש את איראן במחירי נפט נמוכים: ההפרטה החלקית של חברת הנפט הסעודית מאותתת, כי סעודיה מתכוננת למחירי אנרגיה נמוכים לאורך זמן. איראן נמצאת בסיטואציה קשה יותר מערב הסעודית, זקוקה להתאוששות מהירה יותר במחירי נפט, ולכן שואפת להגדיל תפוקה כדי לפצות על המחיר הנמוך.

המומנטום השלילי בא לידי ביטוי במדד התנודתיות במסחר על הנפט – CBOE- שהגיע לרמה של 63, הרמה הגבוהה ביותר בשבע שנים האחרונות.הלחץ על מחיר הנפט צפוי להישאר איתנו בתקופה הקרובה.