לראשונה בישראל: אירוע בינלאומי יוצא דופן במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון. הכנס היוקרתי " TED MINT" - פרי יוזמתה של sce המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון – מגיע לישראל

כלים

המחלקה להנדסת מכונות של sceנבחרה לארח את הכנס הבינלאומי TED MINT לשנת 2016, על ידי המכון המלכותי לטכנולוגיה בשבדיה. הכנס נערך בקמפוס המכללה בבאר- שבע בשיתוף בית יציב, פארק קרסו למדע, חברת הרובוטיקה פוליגון ומרכזי מחקר לאנרגיה ולרובוטיקה.

בכנס נערכו שתי פעילויות מרכזיות -הראשונה Createam: ששה צוותי תכנון מולטי-דיסציפלינריים פרופסורים וסטודנטים לתואר ראשון, שני, ושלישי מתחומי הנדסת מכונות, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, עיצוב תעשייתי, ניהול, אדריכלות ואומנות תכננו יחד רעיון למוצר, לשיפורו, לשדרוגו וכד'. והשנייה כנס בנושא "חדשנות בעולם המחקר והתעשייה של הטכנולוגיה להדפסה תלת-ממדית".

בכנס הדגישו החוקרים את חשיבות הנגישות של ההדפסה התלת-ממדית במגוון תחומים. ד"ר גדליה מזור, דיקן הנדסת מכונות בסיועם של פרופ' איקו אביטל – ראש מסלול תיכון ועיצוב מוצר ומר צוק טורבוביץ, רכז המסלול במחלקה להנדסת מכונות ב sceבמכללה מובילים את הכנס ואומרים. "אנחנו עושים הכול, בעזרת כל הכוחות של המכללה, כדי שהאירוע הזה יוסיף להעמיק את שיתוף הפעולה עם המוסדות היוקרתיים האלה" מספרים שלושתם.

הרעיון העומד מאחורי צוותי הקריאייטים הוא סיעור מוחות משותף של עשרות סטודנטים הלומדים במוסדות אקדמיים מובילים באירופה, באסיה ובדרום אמריקה בתחום ההנדסה. ששת צוותי העבודה של סטודנטים מ-SCE וכן סטודנטים אורחים מפינלנד, פורטוגל, ספרד, הודו, קולומביה וגיאורגיה, קיבלו מחברות מובילות בתעשייה בעיות הנדסיות שונות שאיתן הן מתמודדות יום יום. בתום שלושה ימי עבודה, הציגו הסטודנטים את הפתרונות לאתגר שהוצב בפניהם.

זוהי השנה השלישית שבה המחלקה להנדסת מכונות ב- sce משתתפת באירוע השנתי של המכון השבדי היוקרתי. זהו חלק משיתוף הפעולה המתהווה בין SCE, בהובלת ד"ר גדליה מזור, דיקן הנדסת מכונות, ופרופ' יוהנסון מהמחלקה להנדסת מכונות ב-KTH.

דיקן הנדסת מכונות ד"ר גדליה מזור: "לכבוד הוא לנו לארח את הכנס היוקרתי. ברור כי הבחירה באה בזכות הסטודנטים שלנו. במסגרת שיתוף הפעולה האקדמי עם מוסדות יוקרתיים להנדסה ולעיצוב, שלחנו סטודנטים לכנסים בחו"ל, וקיבלנו משובים חיוביים ביותר לגבי יכולת התכנון ההנדסי והיצירתיות הגבוהה שלהם. נראה כי בזכות זה זכינו, ואנו מארחים עכשיו פרופסורים וסטודנטים משבע מדינות: ספרד, פורטוגל, שבדיה, הודו, גאורגיה, קולומביה ופינלנד".

"זה כיף ענק", מוסיף פרופ' איקו ראש המסלול לתיכון ולעיצוב המוצר, "אנחנו מחקים את מה שנעשה היום בחברות הגדולות בעולם האמיתי – חיבור בין היכולת האנליטית לכשרים היצירתיים של המתכנן, בין המדע לאמנות".

הכנס היוקרתי מהווה מקפצה יוצאת דופן לסטודנטים המשתתפים בו, שכן החברות הבינלאומיות שהשתתפו בו ליוו את התהליך מראשיתו, בחנו את הרעיונות המוצעים והתוו אבטיפוס למוצר. תחילה קיבלו הסטודנטים משימה צוותית, קונספטואלית בעיקרה, וגם גיבשו שם ולוגו לקבוצה. התקשורת הייתה אינטרנטית, ודרך תוכנת שיתוף הפרויקטיםTRELLO .

למנחים הייתה גישה לכל הקבוצות, והם היו יכולים להתעדכן לגבי התקדמות העבודה ולהגיב במהלכה. פרויקט כזה, שנלקח מן "העולם האמיתי", מאתגר את הסטודנטים להיות יצירתיים תוך התגברות על מגבלות של עלויות ייצור והקפדה על תדמית ועל מיצוב החברה, ובכלל זה תכנון של מארז מכירה. למעשה ההתנסות בפרויקטים שבכנס, בשילוב האינטראקציה עם מומחים ממדינות שונות ועם סטודנטים ועם מרצים בעלי שם בינלאומי, מעניקה לסטודנטים במכללה יתרון משמעותי בצאתם לעולם ההנדסה.

בין מעניקי החסות לכנס: עיריית באר-שבע, פארק קרסו למדע, בית יציב והחברות ביפר ופוליגון. אורחי הכנס התארחו בבית יציב וזכו לקבלת פנים ישראלית חמה.