נציב האיחוד האירופי למחקר, מדע וחדשנות, קרלוס מואדס (Carlos Moedas), יגיע היום (10.1) לביקור בישראל. במהלך ביקורו ייפגש עם נשיא המדינה, שר המדע, המדען הראשי במשרד הכלכלה, יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב של האוניברסיטאות, ויבקר במספר מוסדות אקדמיים ומחקריים, בחברות וחממות טכנולוגיות.

כלים

זהו ביקורו הראשון של הנציב בישראל, מתוקף תפקידו כממונה על תחומי המחקר, המדע והחדשנות באיחוד האירופי, המדגיש את חשיבות שתה"פ בתחומים אלו לטובת שני הצדדים ואשר השנה מציינים לו 20 שנה. מאז הצטרפותה של ישראל לתוכנית המחקר האירופית ב-1996 ועד היום, מעל 4,600 גופי מחקר ישראלים מהתעשייה, האקדמיה ומארגונים אחרים, זכו במענקי האיחוד האירופי בערך מצטבר של כ-1.6 מיליארד יורו.

במסגרת התוכנית הנוכחית (לשנים 2014-2020(HORIZON 2020"", אשר תקציבה עומד על כ-77 מיליארד יורו , תהיה ישראל שותפה מלאה וסכום השתתפותה יעמוד במצטבר על כמיליארד יורו. מדובר בתוכנית הגדולה בעולם מבחינת היקפה לשת"פ תעשייתי ומדעי, והיא מאפשרת לחברות ולחוקרים הישראלים נגישות לפיתוחים ומחקרים רבי חשיבות, ליצירת קשרים ולהגדלת כושר התחרות המדעית והתעשייתית של ישראל.

מכאן גם המחויבות הכספית הגדולה אשר ממשלת ישראל מוכנה להשקיע בהשתתפות בתוכנית זו. מותר לציין שגם מצד האיחוד האירופי ישנה הכרה בחשיבות השתתפותה של ישראל בתוכנית, על רקע המצוינות שלה בתחומי המדע והטכנולוגיה, ובשל היותה מובילה טכנולוגית עולמית במספר תחומי מפתח, והתרומה שבהשתתפותה עבור התעשייה והאקדמיה באירופה.