ספרד משלמת פיצויים באופן תקדימי לאוניברסיטת אריאל בסך 70 אלף יורו על ההחלטה לסלק צוות סטודנטים לארכיטקטורה מהאוניברסיטה מתחרות בינלאומית שהתקיימה במדריד. הפיצוי יוצא הדופן, ששולם בשבוע שעבר, ניתן עקב הודאת השלטונות בספרד כי סילוקה של אוניברסיטת אריאל היה בלתי חוקי והחלטתם להכריז עליו כ"בטל ומבוטל" (Null and void). זאת בהמשך להוראת בית המשפט הלאומי במדריד לממשלת ספרד לשקול את תביעת אוניברסיטת אריאל שהוגשה בעניין.

כלים
  הסטודנטים שניצחו את ה BDS
הסטודנטים שניצחו את ה BDS

ההחלטה הסופית בה נקבע כי סילוקה של אריאל מהתחרות הוא בלתי חוקי, התקבלה על אף שמלכתחילה נטען כי יש להחרים את האוניברסיטה שנמצאת ב"שטחים הכבושים". בנימוקים להחלטה ולפיצוי נכתב, כי "הוצאת אריאל מן התחרות מהווה אפליה ביחס לאוניברסיטאות השותפות לתחרות ומפירה את הזכות הבסיסית לשוויון, כאמור בסעיף 14 בחוקת ספרד".

נגיד אוניברסיטת אריאל יגאל כהן אורגד: "ההחלטה לפצות את האוניברסיטה ולהכריז על הסילוק מהתחרות כ'בטל ומבוטל ובלתי חוקי' היא תגובה המתבקשת מוסרית ומשפטית לניסיונות החרם על ישראל, ומוכיחה שניתן להצליח במאמצים לסיכול הניסיונות הללו".

בית הספר לארכיטקטורה באריאל בראשותו של פרופ' אדריכל בני (ראובן) לוי השתתף לפני 6 שנים בתחרות הבינלאומית "דקטלון-אירופה", שאורגנה ע"י האוניברסיטה הפוליטכנית במדריד בשיתוף משרד השיכון והפיתוח בממשלת ספרד. מדובר בתחרות ארכיטקטורה לתכנון בית ירוק המספק לעצמו את צרכי האנרגיה. בשלב ראשון היתה התחרות פתוחה לכל האוניברסיטאות בעולם.

ב-2009 עלתה אוניברסיטת אריאל לשלב הגמר של התחרות, כאחת מ-21 מועמדות סופיות. אריאל היא האוניברסיטה היחידה מישראל ומהמזרח התיכון בכלל שעלתה לשלב הגמר.

הפרויקט שהוגש על ידי אוניברסיטת אריאל ועלה לגמר נקרא "אוהל אברהם" על שמו של אברהם אבינו, שהיה ידוע כמקבל אורחים לבבי שביתו פתוח לרווחה לכל אורח (מצורפת תמונה של הפרויקט).

בספטמבר 2009 הודיעו האוניברסיטה הפוליטכנית במדריד ומשרד השיכון והפיתוח הספרדי לאוניברסיטת אריאל כי לא תוכל להמשיך להשתתף בתחרות, כיוון ש"התחרות היא ביוזמת ממשלת ספרד, ולפיכך ההנחיות של האיחוד האירופאי והאו"ם מחייבות את ביטול השתתפותה של אריאל כיוון שהאוניברסיטה נמצאת ב'שטחים כבושים'".

להודעה זו של האוניברסיטה הפוליטכנית ומשרד השיכון והפיתוח הספרדי קדמו לחצים כבדים שהופעלו עליהם מצד ה BDS Boycott, Divestment and Sanctions)) - הארגון המוליך את החרם על ישראל בעולם, במטרה להוציא את אוניברסיטת אריאל מהתחרות.

ההחלטה לפצות את אוניברסיטת אריאל ולהכריז כי מלכתחילה היה סילוקה לא חוקי התקבלה בעקבות תביעת האוניברסיטה שהוגשה לבית המשפט הלאומי במדריד, באמצעות משרד עורכי הדין הספרדי Cremades Calvo-Sotelo Abogados, בתיאום עם הוועדה של האוניברסיטה למלחמה בחרם בראשות עו"ד מרק צל.

משרד השיכון הספרדי ביקש לדחות את תביעת האוניברסיטה, אבל בית המשפט במדריד לא קיבל עמדה זו וקבע כי "יש לבחון את תביעותיה של אריאל לגופו של עניין", וזאת לאחר שמשרד השיכון יקבל את חוות דעתה של "מועצת המדינה", המשמשת כמועצה המייעצת העליונה לממשלת ספרד, בהתאם לחוקת ספרד.

בעקבות הנחייה זו של בית המשפט גיבש משרד השיכון הספרדי מחדש את עמדתו והודיע במרץ 2014 כי הוצאתה של אוניברסיטת אריאל מהתחרות בטלה ומבוטלת (null and void), כיוון שהיתה בלתי חוקית מלכתחילה היות והפרה את עיקרון השוויון ואי האפליה בין אריאל לאוניברסיטאות אחרות. עמדה זו הועברה למועצת המדינה הספרדית, לצורכי עיון והתייעצות כפי שהורה בית המשפט, ואושררה על ידה.

על רקע השינוי החד בעמדת משרד השיכון הספרדי וההודעה כי ההחלטה להוציא את אוניברסיטת אריאל מהתחרות היתה בלתי חוקית וע"כ מבוטלת, החליטה ממשלת ספרד לשלם לאוניברסיטה פיצויים נוספים בסך 70 אלף יורו. כאמור, לאחר השלמתם של הליכים בירוקרטיים שונים, הועברו בשבוע שעבר הפיצויים במלואם לאוניברסיטה.

נגיד אוניברסיטת אריאל, יגאל כהן אורגד, אומר בתגובה כי ההחלטה לפצות את אריאל ולהכריז על החלטת הסילוק מהתחרות כ"בטלה ומבוטלת- בלתי חוקית" היא תגובה המתבקשת מוסרית ומשפטית לניסיונות החרם על ישראל, נותנת רוח גבית להמשך המאבק בחרם ומוכיחה שניתן והכרחי להצליח במאמצים לסיכולו.