אלכוהול הוא חלק מהתרבויות שלנו, ישנן מקומות בהם שותים יותר וישנן מקומות בהן שותים פחות אך כמעט בכל מקום קיימת רמה כלשהי של שתיית אלכוהול. למשל אצלנו ביהדות האלכוהול משמש לקידוש. כמו כן אלכוהול הוא דבר מקובל מאוד במפגשים חברתיים ובתרבות הבילוי. אך קיים הבדל גדול בין צריכת אלכוהול מידתית לבין התמכרות לאלכוהול אשר יכולה להיות בעיה מסוכנת. שתייה מופרזת של אלכוהול פוגעת בנו בשתי דרכים - לאלכוהול בכמויות גדולות יש נזק בריאותי הפוגע במערכות שונות של הגוף.

כלים
גמילה מאלכוהול
גמילה מאלכוהול

ההשפעה השנייה היא ההתמכרות לאלכוהול, התמכרות שיש תופעות לוואי כמו כל התמכרות אחרת. האלכוהול הוא סם חזק מאוד ולא מעט אנשים נזקקים לגמילה מאלכוהול. התמכרות לאלכוהול היא אחת ממקרי ההתמכרויות אשר לצערנו הרב פוגעת מאוד בבני נוער. זמינות האלכוהול והעולם הרגשי של גיל הנעורים הופכים נערים ונערות לקרבנות של התמכרות לאלכוהול במקרים רבים ולא אחת יש צורך בטיפולי גמילה מאלכוהול אפילו לקטינים.

בני נוער נמשכים מאוד לאלכוהול בגלל השלב הרגיש של התפתחותם. זהו גיל שקשה להציב מחסומים אישיים וקשה לעמוד בלחץ חברתי. ישנם מניעים שונים המשפיעים על התנהגות בני הנוער ולא אחת הם הגורמים המביאים אותם לשתיית אלכוהול. כפי שהבנתם קל לאבחן את המקום שבו מתחילה בעיית האלכוהול אך קשה לאבחן את המקום שבו היא נגמרת. בקלות בני נוער מגיעים למצבים בהם הם נזקקים לגמילה מאלכוהול.

אך בעיית האלכוהול חוצה מגזרים וקיימת בגילאים שונים. אנשים רבים מוצאים מפלט באלכוהול ״המסייע״ להם להתמודד עם מצבים שונים בחיים. האלכוהול לפעמים נראה כמו סם פלא המשכיח את הצרות ומעלה את הביטחון העצמי אך למעשה הוא לא פותר שום בעיה. השפעתו חולפת במהרה ואז יש צורך בשתייה נוספת על מנת לחזור לאותה ההרגשה. זהו מסלול קלסי של הידרדרות להתמכרות. אנשים הסובלים מבעיית אלכוהול זקוקים לטיפולי גמילה.

כולנו שמענו על קבוצות ״אלכוהוליסטים אנונימיים״, קבוצות אלו הן קבוצות טיפוליות חשובות המסייעות להתמודד עם הבעיה אך הן לא הפתרון כולו. על מנת לצאת מבעיית האלכוהול יש צורך באנשי מקצוע הכוללים פסיכולוגיים היודעים לתת את הטיפול המתאים. גמילה מאלכוהול היא לא תהליך המשכנע את המכור להפסיק. יש לרדת לשורש הבעיה שדוחפת אותו לשתות אלכוהול, אחרת במהרה הוא יחזור לשתות.

ככל שמזהים את הבעיה בשלב יותר מקודם כך תהליך הגמילה מאלכוהול הוא יותר קל אך בהחלט ניתן להשיג הצלחה גם במקרים קשים, למרות שהדרך היא קשה. למרות שרובו של טיפול גמילה מאלכוהול הוא טיפול פסיכולוגי, ישנם מקרים בהם התמכרויות מחייבות טיפול תרופתי. בהתמכרויות קשות הגמילה הופכת לתופעה קשה וכואבת ויש צורך בתרופות המקלות על הסימפטומים. ישנם מקרים הדורשים מכון גמילה אך בהחלט ישנם גם טיפולים אשר ניתן לעשות בסביבה הביתית אך תוך כדי ליווי של אנשי מקצוע.