אחרי כמעט שש שנים של דיונים ממושכים והסכמות שמתמסמסות בנימוקים תמוהים של הקרן להכוונת חיילים משוחררים, הגיע הזמן ליישם את הרפורמה במכינות הקדם אקדמיות, בהתאם להמלצות מבקר המדינה. התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות מטילה את האחריות המלאה לעיכוב באישור הרפורמה על הקרן להכוונת חיילים משוחררים שמחזיקה אותה כבת ערובה

כלים

הדיון ברפורמה במכינות הקדם אקדמיות נמשך כבר שנים ארוכות ובדו"ח מבקר המדינה האחרון הוקדש פרק לנושא ובו מופיעות המלצות להסדרת הרפורמה.

לטענת הסטודנטים, בכל פעם שהצדדים המעורבים מתקרבים להסכם בוחרים אנשי הקרן להכוונת חיילים משוחררים למסמס את ההבנות, הם נתלים בפרודצורות בירוקרטיות פנימיות שלהם, מעלים הסתייגויות לא רלוונטיות ונסוגים מההבנות בין הצדדים. למעשה, הם מחזיקים ברפורמה כבת ערובה, לכל דבר ועניין, מסיבות לא רלוונטיות.

מימון הסטודנטים במכינות הקדם אקדמיות נחלק בין הקרן להכוונת חיילים משוחררים, ות"ת, משרד החינוך ומשרד הקליטה (מנהל סטודנטים עולים). במסגרת הדיונים על הרפורמה הקרן נדרשה להוסיף כ-9 מיליון שקלים, מתוך תקציב של 65 מיליון שקלים, למימון לימודיהם של החיילים המשוחררים.

לטענת הסטודנטים, הצדדים היו קרובים לסיכום כבר כמה פעמים, אך בסופו של דבר אנשי הקרן דחו בכל פעם את ההסכמות בנימוקים תמוהים. הקרן אינה גוף פדגוגי, ולכן אין זה סביר שתנסה לקבוע בנושאים פדגוגיים.

ביום רביעי, 6 בינואר, יתקיים דיון משותף של הוועדה לביקורת המדינה יחד עם וועדת החינוך של הכנסת, ברפורמה הנדרשת במכינות הקדם אקדמיות. וזה אחרי דיון שהתקיים כבר בחודש ספטמבר ובו התחייבה הקרן שעד לחודש נובמבר יהיה הסכם עם הות"ת בנידון.

יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, גלעד ארדיטי: "התנהלותה השערורייתית של הקרן להכוונת חיילים משוחררים כבר חצתה כל גבול אפשרי. הגיע הזמן להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות, להפסיק למסמס את הרפורמה ולהתחיל ליישם אותה. ישנם צעדים מאוד ברורים שגובשו במשך הרבה זמן על ידי הגופים המקצועיים שיישומם מתעכב מסיבות לא מוצדקות ולא רלוונטיות. זו פגיעה בלתי נסבלת דווקא בסטודנטים העתידיים מאוכלוסיות מוחלשות, שנמשכת כבר שנים ארוכות".