למעלה מ-20 ארגונים חברתיים וסביבתיים, יציגו הבוקר בפני השר להגנת הסביבה, אבי גבאי תכנית אופרטיבית להתמודדות עם משבר האקלים בישראל

כלים
מחאה נגד משבר האקלים, ת"א, אוקטובר האחרון (צילום: ארגון מגמה ירוקה)
מחאה נגד משבר האקלים, ת"א, אוקטובר האחרון (צילום: ארגון מגמה ירוקה)

הארגונים, ביניהם: ארגון "מגמה ירוקה", החברה להגנת הטבע ואדם טבע ודין דורשים, לאור ההתחייבויות של מדינות העולם בועידת האקלים בפריז, יעדים שאפתניים יותר להפחתת הפליטות, זיהום האוויר ואימוץ אנרגיות מתחדשות תוך יישום של תכנית שתפורט היום על ידי נציג הארגונים- א לי בריף, מ"מגמה ירוקה"- מנהל המאבק במשבר האקלים בישראל.

בנייר עמדה של הארגונים הירוקים נכתב:

הסופה "דזמונד" וההצפות שעלו מאנגליה ושתפו את כל האי, חג מולד חמים מאד -ולא במבט על השלג מול האח כי (שלג) כמעט ואין, ישראל לקראת ינואר והקיץ כאילו רק התחיל...

ככל שנסתכל בתחזיות הן משתנות ללא תקדים. בפריז החלטנו ברוב אוניברסאלי שזהו הסוף אם לא נשנה ונפתח את אורח חיינו בכיוון הנכון- שימוש באנרגיות מתחדשות ונקיות, הפחתת פליטת גזי החממה, הנהגת מגמה של שימור הירוק וניצול חוזר ונכון של הקיים סביבנו.

בועידת האקלים השר להגנת הסביבה אבי גבאי הציג כי, תרומתה של מדינת ישראל למשבר הוא "ביצוא הטכנולוגיה" והדבר נכון- ישראל דורגה מהראשונות בעולם בתחום הקלינטק. אם נסתכל קרוב נדע בגאווה ששדות סולארים רחבים ברחבי העולם, מערכות השקייה אקולוגיות ופיתוחי חקלאות חדשים, רובם מוחות ישראלים. כרגע ההבטחה שלנו הא הטכנולוגיה האם אין עוד שאהו כולים לעשות מזוית אחרת

כפי שכל המדינות הבטיחו וכך התחייבה גם ישראל - לעשות בדק בית ולראות היכן לשפר ולחזק כדי שהרצון והמאמצים ישאו פרי.

רגע לפני השנה האזרחית החדשה, יתכנסו יחדיו חברי הכנסת, המשלחת, האנשים והארגונים שלקחו חלק בארץ ובפריז לקידום המאבק במשבר. מטרתנו בשדולת האקלים לקבוע את התהליכים והצעדים הבאים שעל ישראל לעשות על מנת להבטיח את מלוא עשייתה למען כדור הארץ וחיינו במדינה שמזג האוויר בה יציב וסביל.

ארגוני הסביבה קוראים יחד לממשלה ולשדולה, לפעול וליישם את אמנת האקלים החברתית שגיבשו:

אלי בריף רכז קשרי קהילה במגמה ירוקה, ממובילי מאבק משבר האקלים:"הסכם האקלים החדש שנתחם על ידי מדינות העולם בפריז החודש, קורא למהפכה סביבתית, ולשדרוג מהיר של הפעולות שהמדינות נוקטות על מנת להגן על האקלים. אנו קוראים לממשלה לאמץ את אמנת האקלים ואת הצעדים האופרטיביים שבה כדי שישראל תוכל לתרום בגאווה את חלקה למאמץ העולמי לעצירת ההתחממות הגלובלית על 1.5 מעלות. הסכם פריז מבהיר כשמש שהזמן לפעול הוא עכשיו. אנחנו חווים על בשרנו את פגעי שינוי האקלים וההשלכות החברתיות שלהן, זו בעיה שעל הדור שלנו לטפל בה, אין לנו ברירה. אחרת עוצמת ותדירות אירועי מזג האוויר הקיצוניים רק ימשיכו ולהתגבר.

ישום האמנה יוביל אותנו לעתיד ירוק ובריא. ערי ישראל יהפכו לערים עצמאיות אשר מייצרות את החשמל והמזון של עצמן. בדומה לפריז אשר אימצה תקן המחייב כל בניין חדש שנבנה או משופץ להתקין על הגג גינה לייצור מזון או מערכת לייצור חשמל סולארי. האנרגיה בה נשתמש תהייה נקייה ובריאה, וכך נפסיק להיחנק מזיהום האוויר הנפלט ממפעלים ומתחבורה. בראשונה נטפל בערים המזוהמות ביותר, קרי חיפה, אשדוד, ירושלים ותל אביב. הכסף שלנו יושקע בחברות שתורמות לחברה, במקום בחברות שפוגעות בה בדרך למקסום רווחים. המזון שנאכל יהיה צימחי, ובריא, כזה שאינו הורס את הסביבה. צעדים אלה הם צו השעה, וישמרו על הזכות שלנו, של ילדינו, ושל נכדינו לחיות חיים נורמליים בתנאי מזג אויר נורמליים ".

משבר האקלים אולי נראה כגימיק סביבתי, הסטריה של חבורות מדענים וחובקי עצים, אבל הוא חם וקיים והדרכים לפתרון עוברים לא רק בירוק ובסביבה אלא גם בדיור ויוקר המחייה- התחדשות עירונית ופינוי בינוי זו הדרך לשמור על השטחים והריאות הירוקות בארץ ולקיים דיור בר השגה. אנרגיה סולארית (בישראל שטופת השמש) היא אנרגיה זמינה ומיידית להשגה, תעשיית המזון היא אחת מהתעשיות המזהמות ביותר על פי מחקרים רבים, וכמה פעמים יצא לכם להתחבט על מחרי הדלק למיכל מלא בחודשיים האחרונים? משבר האקלים פה, וטומן הכל בתוכו.