ח"כ חיים ילין (יש עתיד), הגיש בקשה לדיון מהיר בוועדה לביקורת המדינה בנושא: ראש הממשלה ושר הביטחון מונעים דיון בדוחות מלחמת "צוק איתן" גם במחיר חיי אדם: "האויב הגדול של הדמוקרטיה הוא הפחדה, נתניהו הפחדן מעדיף אויב זה גם במחיר חיי אדם"

בעקבות הפרסום על התפטרותם של קציני מיל' בכירים בפיקוד העורף המבקשים לסיים את תפקידים במחאה על כשלים חמורים שנחשפו במלחמת "צוק איתן", ח"כ חיים ילין (ראש מועצת אשכול לשעבר), הגיש הבוקר בקשה לדיון מהיר בוועדה לביקורת המדינה בדרישה לדון בדחיפות בדוחות "צוק איתן" לפני שיגיע הסבב הבא.

ח"כ חיים ילין תקף בחריפות את ראש הממשלה שמונע דיון בדוחות ומסכן חיי אדם: "שנה וחצי מתום מלחמת "צוק איתן" וירי נק"ל, טילים ומטענים על עוטף עזה לא נפסק. יותר משנה חלפה ועדיין אין תקווה, מחכים לסבב הבא.

תחקירי מלחמת "צוק איתן" תקועים במשרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון, ובקצב הזה גם לא יפורסמו לפני הסבב הבא. ביקורת היינה כלי חיוני להפקת לקחים, לימוד והכנה במדינה דמוקרטית. תחקירי "צוק איתן" יאפשרו לגורמים המקצועיים להשתפר ואף יצילו חיים בסבב הבא. ב"צוק איתן" העורף שהפך לחזית, שילם מחיר כבד בגלל מאבקי אגו וכוח פוליטי בין שר הביטחון לשר להגנת עורף. חוסר המוכנות האזרחית ב"צוק איתן" היא תולדה של חוסר תקציבים, עקב מלחמת סמכויות בין בוגי לארדן. אזרחי מדינת ישראל נהרגו ועכשיו מנסים לטייח ולהסתיר את המחדלים.

הביטחון של אזרחי ישראל מופקר וראש הממשלה ממשיך בשלו. דוחות "צוק איתן" חייבים להתפרסם על מנת לאפשר לגורמי הביטחון, הרשויות המקומיות וגופים אזרחים להפיק לקחים ולהגן על חיילי צה"ל והאזרחים בעורף. האויב הגדול של הדמוקרטיה הוא הפחדה, נתניהו הפחדן מעדיף אויב זה גם במחיר חיי אדם."

ח"כ ילין התייחס גם לבקשה של קציני פיקוד העורף במיל' לסיים את תפקידם והתריע על המאבק בין הפיקודים המרחביים לפיקוד העורף:

"צבא הגנה לישראל הוא הצבא המוסרי ביותר שיש וחיילו בסדיר ובמילואים ראויים להערכה. העימות המתמשך בתוך המבנה הארגוני של צה"ל בין הפיקודים המרחביים לפיקוד העורף, הם תולדה לא נכונה של חלוקות סמכויות בצה"ל. לאורך כהונתי כראש מועצה אזורית אשכול התרעתי על כך, שאם אלוף פיקוד העורף צריך "שכפ"ץ" לפני כניסתו לבסיס פיקוד דרום, אזי תושבי העוטף בסכנה.

לא ייתכן כי האחריות הביטחונית היא של הפיקודים המרחביים והאחריות המקצועיות ומרכיבי הביטחון היא של פיקוד העורף. שהאחריות נמצאת במקום אחד והסמכות במקום אחר יש כשל מערכתי, האחריות והסמכות צריכים להיות במקום אחד."