כלים

לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה? מחקר חדש בביה"ח 'וולפסון' מצא - דיאטה עשירת פחמימות מסייעת לרדת במשקל. תשכחו את מה שידעתם עד היום. פרופ' דניאלה יעקובוביץ’, חוקרת בינלאומית, רופאה בכירה במרפאת הסוכרת ב'וולפסון': "אכלו עוגת שוקולד בבוקר - ותשמרו על משקל נמוך לאורך זמן"

מחקר חדש שבוצע במרכז הרפואי וולפסון, בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב, מצא כי דיאטה הכוללת ארוחת בוקר עתירת פחמימות וחלבונים מסייעת בירידה במשקל, וכן במניעת עלייה חוזרת במשקל. זאת, על ידי הפחתת הרעב והחשק לאכול, שנוצרת כתוצאה מהפחתת ההורמון גרילין הגורם לרעב.

מחברי המחקר הינם פרופ' דניאלה יעקובוביץ’, ד"ר חוליו ויינשטיין וד"ר מונה בועז מהמרכז הרפואי וולפסון, וכן פרופ' אורן פרוי, מהאוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז האקדמי אריאל.

"לרב דיאטה גורמת להפחתה במשקל, אך רוב האנשים בעלי משקל היתר שמצליחים לרדת במשקל – לא מצליחים לשמור על הירידה הזאת, ובתוך זמן קצר הם עוברים להשמנת יתר", אומרת פרופ' דניאלה יעקובוביץ', רופאה בכירה במרפאת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון.

לדבריה, "ירידה במשקל גורמת במקביל לעלייה בתחושת הרעב, לתשוקה לפחמימות ולעלייה של ההורמון גרילין. האחראי על תחושת הרעב. לכן, ארוחת בוקר עתירת חלבונים ופחמימות מסייעת בהפחתת ההורמון וכתוצאה מכך במניעת עלייה חוזר במשקל. כך, הדיאטה מסייעת לאנשים לשמור על משקלם הנמוך לאורך זמן".

במסגרת המחקר גויסו 193 נשים וגברים בעלי משקל יתר, שאינם פעילים גופנית, אך אינם חולי סוכרת, בני 40 עד 50. משתתפי המחקר אכלו בכל יום כמות זהה של קלוריות; הנשים – 1,400 ליום, הגברים – 1,600 ליום.

ההבדל בין קבוצות המחקר היה בחלוקה של הקלוריות; קבוצה אחת קיבלה דיאטה דלה בפחמימות, שכללה ארוחת בוקר בת 300 קלוריות, ואילו הקבוצה השנייה קיבלה דיאטה שכללה 600 קלוריות בארוחת הבוקר, שהייתה עשירה בפחמימות ובחלבונים ואף כללה קינוח - שוקולד או גלידה.

והממצאים: שתי הקבוצות ירדו באופן משביע רצון במשקלם, באופן דומה, עד השבוע ה-16. ההבדל היחיד שנמצא בשלב זה, היה בכך שהקבוצה הראשונה סיפרה כי היא חשה רעב לאורך כל התקופה, ואילו הקבוצה השנייה ציינה שהיא חשה בשובע, למרות הדיאטה.

בשבוע ה-16 משתתפי המחקר שוחררו והתבקשו להמשיך להקפיד על הדיאטה שלהם לבדם.בשלב זה, הקבוצה שאכלה את ארוחת הבוקר העשירה בפחמימות ובחלבונים המשיכה לרדת במשקל, ואילו הקבוצה שאכלה ארוחת בוקר קטנה – החלה לעלות במשקל.

פרופ' יעקובוביץ’: "המטרה הכי חשובה בדיאטה היא למנוע רעב ותשוקה לפחמימות ולמתוקים. זה מאפשר לאדם שעושה דיאטה להמשיך אותה כחלק מהלייף סטייל שלו ולא לאורך תקופה מוגבלת".