גוף האישה עובר שינויים פיזיולוגיים רבים בדרך אל ההיריון, אך גם לאחר הקליטה וגם לאחר הלידה לא תמים השינויים. גם לאחר הלידה מצפים לגוף האישה עוד שינויים נוספים שעימם יש להתמודד עד שהגוף מתאזן חזרה וחוזר לעצמו.

כלים
קרדיט תמונה: pexels
קרדיט תמונה: pexels

 

ראשית דבר: חוזרים למקום ולגודל הטבעי

התהליך הראשון שקורה לאחר הלידה הוא התכווצות הרחם. לאורך ההיריון הרחם התרחב לממדים גדולים מאוד כדי לשאת את העובר הגדל לאיטו. לאחר הלידה אין צורך בגודל זה ונשים מקבלות מיד זריקה המסייעת לו להתכווץ חזרה. ההתכווצויות הללו מזכירות את כאבי המחזור החודשי. ניתן לקחת משכך כאבים אשר יסייע לכן לחוש טוב יותר. התכווצותו של הרחם לגודלו המקורי תארך כחודש וחצי שבסופם הוא ישוב לגודלו המקורי ואת תחושי הקלה גדולה.

לא להיבהל: הפרשות שונות מהנרתיק

יש לא מעט סוגי הפרשות מהנרתיק. בעת ההיריון ייתכן כי תחושי הפרשות מוגברות הנגרמות בשל השינויים ההורמונליים הרבים שעוברים על גופך. ככל שתתקרבי יותר למועד הלידה, כך גדל הסיכוי שיפול לך הפקק הרירי. תפקידו של הפקק הוא למנוע את כניסתם של חיידקים וזיהומים אל הרחם. ייתכן כי תראי הפרשות חומות אשר יסמנו כי הוא אכן נפל, אך אל דאגה זהו תהליך טבעי של הגוף.

תשעה חודשי הפסקה

המחזור החודשי נפסק כאשר את נכנסת להיריון. לאחר הלידה יש דימום מאסיבי שנמשך כחודש וחצי עד חודשיים, ולאחריו אמור להגיע המחזור החודשי המיוחל אם אינך מניקה. מתאריך קבלתו תוכלי לספור שוב את ימי הביוץ והמחזור שלך, כפי שנהגת לעשות טרם נכנסת להיריון. אישה שמניקה יכולה לקבל את המחזור החודשי שלה כחודשיים עד כשנה וחצי לאחר הלידה, כאשר הדבר תלוי מתי היא בוחרת לסיים את תקופת ההנקה. נציין כי אי הופעת המחזור אינה אומרת שלא ניתן להיכנס להיריון, הגוף שלך חווה אירוע משמעותי ולפעמים לוקח לו מעט זמן לשוב לאיתנו. בהחלט חשוב להיות במעקב ולוודא שאין הידבקויות באזור המונעות את קבלת המחזור או כל סיבה אחרת. אם אינך מרגישה בטוחה ואת חשה שעבר הרבה זמן, גשי להתייעצות אצל רופא מומחה או רופא הנשים שלך.

מניקה או לא מניקה?

בין אם בחרת להניק ובין אם בחרת שלא להניק החזה שלך יעבור שינויים. הן נשים שמניקות והן נשים שאינן מניקות עשויות לחוות דליפה של חלב. ניתן להשתמש ברפידות ייעודיות שתפקידן לספוג את החלב מבלי שירטיב לך את החזייה ואת החולצה. ישנן רפידות חד פעמיות וישנן רב פעמיות שניתן לכבס ולהשתמש בהן שוב.

בנוסף, אם אינך מניקה מומלץ שתיקחי כדור המסייע לייבוש החלב מיד בתום הלידה. כאבי הגודש בחזה הם כאבים שאינם נעימים ולוקח להם מספר ימים עד שהם חולפים לחלוטין. אם יש לך גודש תוכלי להניח על החזה קומפרסים חמים, ואם את בענייני תרופות סבתא תוכלי להניח עלי כרוב לבן שייבשו את החלב. אם את מניקה ובכל זאת מרגישה גודש דעי כי הדבר יחלוף עם ההנקה, ואם את חשה כאבים בפטמות זה משום שהתינוק המתוק שלך יונק מהן ולפעמים אינו תופס את הפטמה היטב. אם יש לך כאבים עזים מומלץ להתייעץ עם יועצת הנקה ואם יש לך כאבים קלים תוכלי למרוח משחה שתקל על התופעה.

אני מגזימה?!

לעיתים אחרי לידה לוקח לגוף להתאזן לא רק מבחינה פיזית אלא גם מבחינה הורמונלית. ייתכן כי תחושי צער, עצב, דיכאון, כעס, או שתרגישי שאת סובלת ממצבי רוח שאינם אופייניים לך כלל. במקרים אלו חשוב לדבר עם הסביבה התומכת שלך – חברים, בני משפחה – אימא או אחות קרובה, שיוכלו לשתף ולייעץ לך וגם כמובן לספק לך את התמיכה הנדרשת. אל תהססי לפנות לייעוץ מקצועי אם את חשה שיש צורך בכך.