הגוף הנשי עובר שינויים רבים בעת ההיריון, אפשר אף לומר טרנספורמציה מוחלטת. התרחבות האגן והבטן, גדילת החזה והגוף, עליית מסת הדם וההורמונים ועוד שלל תופעות פיזיולוגיות אשר מטרתן הן לסייע לכל אישה להביא חיים חדשים לעולם. במאמר זה נדון אילו שינויים עובר הגוף לאחר הלידה המבורכת.

כלים
קרדיט תמונה: pexels
קרדיט תמונה: pexels

 

מתכווץ חזרה

הרחם אשר גודלו המקורי הוא קטן למדי, מתרחב ומתרחב בזמן ההיריון כדי לספק מקום לעובר ההולך וגדל. לאחר הלידה אין עוד צורך שיישאר בגודל זה וכבר לאחר הלידה נשים רבות מקבלות זריקה כדי לכווצו בחזרה לממדיו הטבעיים. ההתכווצויות הללו מזכירות מאוד את כאבי המחזור הסטנדרטיים והם עשויים להימשך מספר ימים. בכאבים אלו ניתן לטפל במשככי כאבים רגילים שאינם מצריכים מרשם רופא. ועם הזמן הרחם כמובן יחזור לגודלו הרגיל.

 

דימום לאחר לידה

שלא כמו המחזור החודשי אשר אורך מספר ימים בודדים, הדימום המופיע לאחר הלידה יכול לארוך בין 6–8 שבועות. זהו דימום מוגבר יותר אשר מצריך שימוש בפדים עבים יותר. ייתכן כי תחושי כאבים בימים הראשונים, אך אלו נגרמים מהתכווצות הרחם כפי שציינו לעיל. שאר הזמן לא תחושי כאבים אך הדימום בהחלט מאסיבי יותר. תוכלי להשתמש בתחתוני רשת עם פדים עבים או בתחתונים שהם כבר עם פד ייעודי בתוכם. חשוב לציין שאין צורך להילחץ ממשך הדימום או מעוצמתו, שכן הוא אומנם ארוך יותר אך אינו מסוכן.

 

מחזור לאחר הלידה

לאחר הדימום הכבד, יחזרו חייך לאותה שגרת חיים שהיו לפני הלידה. אם אינך מניקה, כעבור זמן מה תקבלי מחזור אחרי לידה וכעת תוכלי לדעת שוב באילו תאריכים את מקבלת את המחזור החודשי שלך. אם את מניקה למחזור ייקח זמן רב יותר לחזור, אך שימי לב, בתקופה זו את בהחלט יכולה להיכנס להיריון נוסף ולכן אם אינכם מעוניינים בכך, חשוב להשתמש באמצעי מניעה ואף להתייעץ עם רופא הנשים שלך אם את מעוניינת לשים התקן תוך רחמי.

 

הפרשות מהנרתיק

הפרשות מהנרתיק הן דבר חיוני וטבעי בגוף האישה. ככל חשוב להקפיד על היגיינה באזור הנרתיק, לשטוף את האזור עם מים לאחר קיום יחסי מין ולתת שתן. חשוב להקפיד על כך כדי להימנע מהתפתחויות של דלקות ואף פטריות שעשויות לגרום לכאבים, צריבה, גרד בפות, נפיחות, ריח שאינו נעים ושאר תסמינים שאינם נעימים במיוחד.

 

מה קורה לחזה שלך?

השדיים שלך אשר במהלך ההיריון התמלאו בחלב לקראת הגעתו של הוולד החדש יהיו כעת מוכנים להנקה. אם אינך מניקה חשוב לקחת מיד בתום הלידה כדור אשר מסייע לייבש את השדיים ולמנוע דליפה. אם את מנסה להניק ולא כל כך מצליחה ייתכן כי תחווי גודש בחזה. חשוב מאוד לעסות את החזה, לשים קומפרסים חמים, עלי כרוב (אם את בעניין של תרופות סבתא) משום שהגודש עלול לגרום לכאבים רבים באזור החזה, כל אלו יקלו את הכאבים ואם לא תוכלי תמיד להתייעץ עם רופא בנושא.

תופעה נוספת אשר את עלולה לחוות היא כאבים בפטמות. זהו כאב המאופיין יותר אצל נשים מניקות. הגורם לכך הוא כמובן פעולת היניקה של התינוק. לכן, חשוב לקבל הדרכה טובה מיועצת הנקה כבר בבית החולים ולהקפיד שהתינוק יתפוס את הפטמה באופן נכון. בנוסף תוכלי למרוח קרמים מרגיעים על הפטמות כדי להקל על הכאבים שאת חשה. כמו כן, ייתכן כי החזה שלך יאבד מצורתו או מנפחו. אין זה קשור רק להנקה אלא גם למבנה הגנטי שלך. בזמן ההיריון החזה גדל מאוד וכעת הוא מתרוקן וחוזר לגודלו, אך לא תמיד לצורתו.