הקמת עסק היא ככל הנראה הצעד המשמעותי ביותר שתעשו בחייכם. אם העסק יצליח כמצופה תמצאו את עצמכם במצב בו תוכלו להשיג תעודת ביטוח להמשך הדרך. ישנם כאלה שהעסק הופך להיות תוך זמן קצר למקור הפרנסה העיקרי שלהם. עם זאת קיימות המון התלבטויות בכל מה שנוגע להגדרה של העסק. ההתבלטות העיקרית תהיה בין פתיחת עוסק פטור לבין פתיחת עוסק מורשה. אנו ננסה להסביר לכם את ההבדלים בין האפשרויות הספציפיות הללו טרם פתיחת העסק. כך לא תמצאו את עצמכם במצב בו תעשו בחירה שעוד תתחרטו עליה במעלה הדרך.

כלים
קרדיט תמונה: freepik
קרדיט תמונה: freepik

 

מה זה עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא אדם שפותח עסק ומגדיר את עצמו כעוסק שהוא מורשה. כל בעל עסק מחויב לרשום את העסק שלו ברשויות המס ובשאר הרשויות הממשלתיות טרם הפעילות. עוסקים מורשים מוציאים חשבונית מס ללקוחותיהם, לכן הם גובים בגינה מע"מ. בו בזמן לאותם עסקים תהיה אפשרות להזדכות על מע"מ בגין המוצרים שהם רוכשים לצורך הפעילות העסקית. כל עצמאי שהכנסותיו עולות על 100 אלף ש"ח בשנה מחויב לפתוח עסק מורשה. כל עוד הפעילות העסקית נמוכה יותר ניתן להסתפק בפתיחת עוסק פטור.

 

מה זה עוסק פטור?

כל עוד הייתה אפשרות להישאר כעוסקים פטורים ככל הנראה זוהי הייתה העדפה של כולם. עוסקים פטרים הם בעלי עסקים קטנים שרוצים לקיים את פעילות העסק שלהם כחוק. אותם עסקים מוציאים קבלות בגין הכספית שאותם הם מקבלים מלקוחותיהם. העסקים הללו אינם גובים מע"מ, בו בזמן הם לא יכולים להזדכות עליו. הרשויות הממשלתיות מצידן מנסות להקל עד כמה שאפשר על אותם עסקים פטורים. כפי שאמרנו מדובר על עסקים קטנים שלא בהכרח מכניסים סכומים גבוהים.

 

האם כדאי לפתוח עוסק פטור או מורשה?

לא תמד האפשרות לבחור האם לפתוח עוסק מורשה או פטור תהיה בידיים שלכם. המדינה היא זאת שקובעת את הכללים איזה סוג של עסק תפתחו ומה תהיה ההגדרה שלו. עסקים רגילים במחזור של עד 100 אלף ש"ח בשנה יוגדרו כעסקים פטורים. הסיבה לכך היא שעדיין תחת ההגדרה הכללית מדובר על עסק שהוא קטן. עסקים קטנים צריכים הגנה וסיוע של המדינה, דבר שעסקים בינוניים וגדולים לא יצטרכו בהכרח.

ברגע שעסק חוצה את רף ההכנסות של ה-100 אלף ש"ח בשנה, הוא יוגדר כעוסק מורשה באופן אוטומטי. לבעל העסק לא תהיה אפשרות לערער או להימנע מהפרוצדורה הזאת. מעבר לכך חשוב להכיר את הענפים שאמורים להירשם באופן אוטומטי כעסקים מורשים. מדובר על עסקים שהמדינה קבעה כי פעילותם מגדירה אותם ולא מאפשרת להם בחירה. רואה חשבון טוב יהיה זה שיגיע לכם בדיוק באיזה מקום אתם נמצאים. תעשו לעצמכם טובה ותכינו את הקרקע לקראת הצעד הקרוב והמשמעותי שתעשו.