נהוג לייחס את המצאת הלייזר לפיסיקאי בשם גורדון גולד מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב אשר בסוף שנות החמישים טבע את המונח LASER (Light Amplification by Stimulated Emission of radiation, דהיינו הגברת אור באמצעות פליטה מאולצת של קרינה) בעבודת מחקר שפרסם.

כלים

מכשיר הלייזר הראשון נבנה בשנת 1960 על ידי דוקטור לפיזיקה תיאודור הרולד מיימן. מאז המצאתו חדר הלייזר לתחומים רבים של חיינו עד כי כיום קשה לדמיין את עולמנו ללא טכנולוגיה זו. לייזרים משמשים למדידה, לתקשורת, בכלי נשק, ברפואה ועוד. גם בתעשייה נעשה שימוש נרחב בלייזר לצרכי חיתוך, עיבוד וחריטה.

בעזרת מכשירים בהם קרני לייזר מופקות בשיטות שונות ניתן לעבד מגוון רחב של חומרים. חריטה בלייזר מבוצעת על מתכות, עץ, פלסטיק, זכוכית, אבנים משלל סוגים (כולל אבנים יקרות ובכללן יהלומים) ועוד. שיטת חריטה זו נחשבת למדויקת והעדינה ביותר, באמצעותה ניתן לטבוע אפילו סימנים זעירים ביותר כגון מספרים זיהוי בלתי נראים ללא אמצעי הגדלה אופטיים על פאה של יהלום חתוך ומלוטש. חריטה בלייזר מתאימה גם לייצור המוני (ביצוע מהיר על מספר גדול של פריטים זהים) וגם לחריטה על מספר מצומצם של פרטים ואפילו חריטה ייחודית על פריט בודד.

שלל שימושים לחריטהחריטה בלייזר היא הדרך היעילה ביותר לבצע מגוון עצום של פעולות סימון. כך למשל ניתן לחרוט במהירות סמלים, אותיות ומספרים על גבי לוחות הפעלה של מכשירים, לסמן חלקים במספרים קטלוגיים, מספרים סידוריים, בר קודים בלתי מחיקים ועוד.לעיתים לאחר שמבוצעת החריטה עצמה ממלאים את החריצים שנוצרו בצבע כך שמתקבל מעין הדפס עמיד מאוד של סמלים נאים אשר אינם דוהים ונעלמים גם אם המשטח עליהם נחרטו נשרט ונשחק.

חריטה על עץרבים תוהים כיצד ניתן לחרוט באמצעות לייזר על חומרים שמועדים לעלות באש. שימוש בלייזר אכן כרוך ביצירת חום גבוה, חום זה הוא למעשה האחראי לעיבוד החומר ויצירת החריטה, אולם החום שנוצר מרוכז בנקודה זעירה עד מאוד וכך השפעתו תחומה לאזור מצומצם ביותר. בעת שחורטים על חומרים דליקים תיתכן הצתתם אולם די בקירור שוטף של המקום (באוויר, בגז או במים) כדי שלחריטה לא תהיה כל השפעה על החומר מעבר לדפוס הרצוי שהיא יוצרת על פניו. למעשה אין הבדל גדול בין חריטה על עץ וחריטה על מתכת או פלסטיק שכן עץ הוא דליק בעוד חומרים אחרים מותכים במגע עם חום גבוה ולפיכך גם במקרה של חריטה עליהם יש לבקר את האופן בו משפיע הלייזר מעבר לביצוע החריטה המבוקשת עצמה.

מי שמציעים שירותי חריטה בלייזר מתמחים בדרך כלל בסוגים מסוימים של חריטה אולם כל מכונת חיתוך וחריטה בלייזר מתאימה למגוון גדול של שימושים וניתן בעזרתה לחרוט על שלל חומרים. הבדל משמעותי העשוי להיות בין שירותים שונים של חריטה בלייזר הוא התפוקה, ישנן מכונות המתאימות לייצור סדרתי של כמות גדולה של פריטים זהים וישנן מכונות המיועדות לביצוע חריטות ייחודיות בכמויות קטנות.