אם תשאלו כל אחד מה מאפיין את המטבח הים-תיכוני, מה הוא הדבר שנותן את הטאצ' הייחודי למטבח המוכר והאהוב, כנראה שהם יגידו לכם שזה מלך המטבח- השמן זית. עם סגולות בריאותיות שאין שניות להן, טעם חזק דומיננטי ואיכותי שמוסיף לכל כך הרבה מאכלים מסלטים ועד תבשילים, אין ספק ששמן זית הוא מצרך חובה בכל מטבח בישראל. איזה מזל שיש לנו כל כך הרבה עצי זית ויש מגוון אפשרויות ליהנות מהפלא הבריאותי הזה במחירים נגישים וללא מאמץ.

קרדיט לתמונות FREEPIK
קרדיט לתמונות FREEPIK

 יתרונות בריאותיים

כולנו יודעים כי השמן המופק מזיתים הוא בריא במיוחד, אך האם אי פעם יצא לכם לשאול למה? הסיבות לכך רבות ומגוונות וביניהן הוויטמינים הנמצאים בשמן דוגמת ויטמין אי ובטא קרוטן המהווים נוגדי חמצון חשובים שמסייעים לגוף להיאבק במחלות רבות וביניהן מחלת הסרטן. שמן זית הוא החומר הטבעי המכיל הכי הרבה מחומצה הנקראת חומצה אלואית, חומצה זו מסייעת לגוף להיאבק במחלות כרוניות, לשמור על מערכת החיסון חזקה ובריאה, ומהווה אף היא נוגדת חמצון חשובה במיוחד. נוסף על כך שמן זית נמצא כמסייע לבריאות הלב ואף תורם לתהליכי ירידה במשקל ומניעת השמנת יתר. אז בפעם הבאה שאתם חוששים מהקלוריות של שמן זית, תדעו שהוא ללא ספק אחד השומנים החביבים ביותר על גוף האדם גם מבחינה זו.

כמה מן היתרונות הבריאותיים של שמן זית הם ממש בגדר פלאי טבע עבור הגוף שלנו למשל, הידעתם ששמן זית מסייע למוח שלנו, תורם לזיכרון ואף מסייע בוויסות מצב הרוח? שמן זית אפילו נמצא כמסייע בטיפול בדיכאון ובהפרעות נפשיות נוספות בזכות תכונותיו האנטי- דלקתיות ותכונותיו המסייעות ביצירת איזון הורמונלי מחודש לגוף. מחקרים חדשים אף מראים כי יש בכוחותיו של השמן לסייע במניעת שבץ, מדובר במוצר שבאמת יכול לתרום לשיפור מצבנו הבריאותי.

דרכי שימוש ושאר הירקות

אם הגעתם עד כאן אתם בטח כבר מבינים עד כמה זה חשוב לשלב שמן זית בתזונה היומיומית. אם ככה, איזה מזל שמדובר במאכל כה טעים ומשדרג! אחד מן המיתוסים החשובים שכדאי לשבור הוא שאסור לחמם שמן זית , חימום השמן מוריד אך במעט את סגולותיו הרפואיות הרבות והוא עדיין נחשב לשימוש מומלץ ביותר, למעט עבור טיגון עמוק. אם אתם בכל זאת לא מעוניינים להשתמש בשמן זית איכותי בטמפרטורת חום גבוהה תמיד תוכלו לבחור באופציה נפלאה נוספת תרסיס שמן המבוסס אף הוא על שמן זית. השימוש בתרסיס מומלץ בייחוד עבור מצבים שבהם אתם רוצים להשתמש בכמות מאד מדודה של השמן כמו בחביתה או טיגונים פשוטים נוספים.

ניתן לשדרג עם השמן כמעט כל מאכל וההמלצה שלנו היא לא להתפשר ולבחור בגרסה איכותית ובעלת טעמים חזקים, תאמינו לנו שתרגישו בהבדל. ההמלצה היא להשתמש בשמן בעל טעמים חזקים במאכלים שיפיקו מכך כמו סלטים על שלל סוגיהם, ממרחים דוגמת לבנה, ממרח עשבי תיבול בתוספת שמן זית איכותי, ירקות בתנור בכל הצבעים עם זילופי שמן זית ומלח גס עליהם ועוד המון תבשילים, סלטים ומאפים שיפיקו גם מקסימום טעמים וגם מקסימום של יתרונות בריאותיים.

אם אתם חדשים בתחום המטבח ולא בטוחים לגמרי איך להשתמש נכון בשמן ומה הן הכמויות הרצויות תזכרו שעם שמן זית כמעט ואי אפשר לטעות ואי אפשר להגזים. המטבחים שבהם יש שימוש עיקרי בשמן הם המטבח הישראלי, המטבח הערבי, הדרוזי והיווני- כך שבפעם הבאה שאתם מחפשים מתכון, ניתן להיעזר בשכנים נוספים מהמזרח התיכון.