קמפיין משותף למועצת הנגב ולתושבי הצפון בכוונה להילחם על בנייתו של שדה תעופה בינלאומי בנגב במקום בצפון

כלים

לאחר שנים רבות של חיפושים אחר מקום לשדה תעופה בינלאומי משלים בנוסף לנמל התעופה בן גוריון, שמתקרב לקצה גבול הקיבולת שלו, הוחלט במסגרת חוק התקציב לשנת 2015 ובהמשך להחלטת הממשלה מאוקטובר 2014, לבנות שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג "במרחב רמת דוד והשטחים הסמוכים לו" שבעמק יזרעאל.

השדה החדש, שיעשה שימוש אזרחי בינלאומי בבסיס חא"י רמת דוד יחד עם פעילות חיל האוויר הישראלי בו (שדה תעופה משותף אזרחי צבאי), יתחיל לפעול לפי התוכנית בשנת 2019. האופציה השנייה שנידונה אל מול שדה רמת דוד היא בניית שדה התעופה דווקא בדרום, במקום שדה התעופה הצבאי בנבטים, אך האופציה הזו, שקיבלה את מירב התמיכה הפומבית, נדחתה על הסף על ידי משרד הביטחון בלבד, שסרב לאפשר בניה של שדה תעופה משולב, צבאי ואזרחי בנגב.

כשקיבלו תושבי הדרום את הבשורה, כי דווקא המיקום שהוביל ביעילותו על פי כל המומחים המעורבים, כולל משרד התחבורה ירד בן הפרק, טענו כי מדובר בהפרה של ההבטחה הממשלתית להשקיע בשיקום יישובי הדרום, בייחוד לאחר מבצע "צוק איתן". בנוסף, קיבלו תושבי הדרום רוח גבית מארגוני סביבה ארציים, כמו מגמה ירוקה, שטענו כי שדה תעופה ברמת דוד יגרום לפגיעה אנושה במרקם החיים ואופי העמק וכן בבעלי החיים שעמק יזרעאל, הוא סביבת המחייה הטבעית שלהם, לעומת זאת בנבטים הפגישה תהיה מינימאלית.

מועצת הנגב, שמנהלת בחודשים האחרונים את המאבק בדרום על הקמת שדה התעופה בנבטים, חברה בחודש שעבר באופן רשמי לנציגי היישובים השונים בעמק יזרעאל המתנגדים להקמת השדה בעמק ויחד הוחלט על הקמת מטה מאבק משותף צפוני-דרומי.

"אחרי סדרת פגישות עם גורמים שונים, רשמיים ולא רשמיים, הובהר לנו כי משרד הביטחון הוא הגורם היחיד המונע הקמת נמל תעופה אזרחי בנבטים. אלמלא התנגדות זו, משרדי הממשלה הנוספים היו תומכים באופן גורף בהקמת השדה בנגב". מספר יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב ומוסיף "למשרד הביטחון יש המון כוח, ואני לא מערער על חשיבותו של השיקול הביטחוני, אך במקרה הזה אנו משוכנעים כי השיקול הביטחוני חייב לדור בכפיפה יחד עם שיקולים נוספים. שדה תעופה כזה עתיד להביא לאזור אלפי משרות נוספות ויכול להוות קפיצת מדרגה להתפתחויות רבות באזור".

כאמור מועצת הנגב חברה לאחרונה למטה המאבק הציבורי בצפון שהוקם על ידי תושבי העמק וסביבתו. גם ראשי מועצות מכל עמק יזרעאל וסביבתו מתנגדים.

איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו : "עמק יזרעאל ידוע בטבע השופע ובבעלי החיים היחודיים לו, בחקלאות, באתרי מורשת שהם ערש ההתישבות בארץ ישראל, בהסטוריה ובתיירות שכל אלו מושכים, העמק מוגדר כאזור בעל אופי חקלאי לשימור לפי תמ"א 35. רוב התושבים בעמק, באו לפה בזכות איכות החיים הכפרית, השקט והטבע. שדה תעופה בינלאומי רמה 1 יפגע אנושות באורח החיים של כל תושבי העמק וכן גם בתיירות ובכלכלה המקומית. בנוסף יצור רעש, זיהום אוויר ובריחה של בעלי החיים מהמקום ושל אוכלוסיות חזקות לא ניתן שהמדינה תתעלם מכל חוות הדעת של המומחים, לרבות מומחים של איכות הסביבה. החלטה עלומה של משרד הביטחון בלבד, לא יכולה להפוך לגמרי את הקערה".

בשבועות הקרובים יחלו סדרת הפגנות משותפות של מועצת הנגב ותושבי הנגב יחד עם מטה המאבק בצפון ותושבי עמק יזרעאל, הן בצפון, הן בדרום והן בירושלים. במקביל הוחלט בשבועיים האחרונים על איחוד כוחות והקצאת משאבים בשני המטות.

אטלן: "מועצת הנגב קוראת לכל תושבי הנגב לקחת חלק במאבק, ואף מבקשת מכל המעוניין לפנות אליה למידע נוסף אודות המאבק שרק עכשיו מתחיל. אני בטוח שבסופו של דבר קולנו, בתמיכה גורפת של כל תושבי הפריפריה הגיאוגרפית בישראל- דרום וצפון כאחד, יצליח להישמע".