ההודעה של משרד השיכון לפיה מחירי הדירות בישראל עלו השנה בכ- 6% אינה מפתיעה. התגובה של שר השיכון לפיה הוא צופה ירידה במחירי הדיור בעוד כשנה גם כן איננה מפתיעה. אך בפועל הנתונים מראים אחרת: הביקושים הקשיחים לרכישת דירה בישראל באזורי הביקוש נמשכים ובמקביל היצע הדירות לא נתן מענה מספק לרמות הבקושים, בטח באזור המרכז. העובדה כי היקף המשכנתאות ממשיך לגדול ולגדול מצביעה גם היא ששום הצטננות של שוק הנדל"ן לא נראית באופק, בטח לא ירידת מחירים- למרות שהממשלה ושר השיכון מנסים לטעון אחרת.

כלים

הנוסחה של הגדלת שיווק הקרקעות ע"י מנהל מקרקעי ישראל עבור יזמים לא נתנה פתרון מספק. מרבית הקרקעות ששווקו בחודשים האחרונים לא בהכרח היו באזורי ביקוש ויתרה מכך אנו עדים שגם קרקעות ששווקו ע"י המנהל לא היו זמינות לבנייה יחסית מהירה בגלל נושא הפיתוח שלא אפשר זאת. בפועל המצב נותר כפי שהיה. פרויקטים חדשים שיצאו לדרך ב- 12 החודשים האחרונים נבנים על  קרקעות שנרכשו ע"י יזמים במהלך השנים 2011-2012. הקרקעות בשנים אלו נרכשו במחיר יקר, על זה תוסיפו את עלויות הבנייה היקרות,  שרק עלו בחודשים האחרונים, ואת עלויות הפיתוח הכבדות - ותקבלו נוסחה שמסבירה מדוע מחירי הדירות פשוט לא יכולים לרדת ובמקרים מסוימים עוד יעלו. שר השיכון החדש אורי אריאל, מלא בכוונות טובות הצהיר בשבוע שעבר כי תוך שנה מחירי הדיור צפויים לרדת. כיסוי להבטחות, צעדים ממשיים או שינוי מדיניות כלשהו לא פורטו ע"י השר האופטימי. הצעד הראשון שעליו לקדם הוא הגדלת מכרזי המנהל באזורי ביקוש והקצאת קרקעות לבנייה מידית. בלי שיווק קרקעות מאסיבי, בלי התייחסות לאזורי הביקוש, מחירי הקרקעות ימשיכו להיות גבוהים ולא תהיה כל ירידה במחירים. בנוסף, חייב משרד השיכון לפעול להגדלת מכסת העובדים הזרים לענף הבנייה. רק בעזרת הוספת ידיים עובדות ניתן יהיה להקטין עלויות ולקצר זמנים

בהשלמתם של פרויקטים למגורים. לכך יש להוסיף את הצורך בעידוד משמעותי של עובדים ישראליים שיבואו לעבוד בענף הבנייה.

שיווק מאסיבי של הקרקעות צריך לבוא יחד עם הורדת מחירי המינימום שלהם והקטנת עלויות הפיתוח במכרזי המנהל. השר אריאל חייב לפעול ליעילות משרדו וקיצור הליכי הבירוקרטיה בכל הקשור לקבלת היתרי בנייה ומתן אפשרות ליזמים לצאת בשיווק הפרויקטים בהליך מהיר. אם יצליח גם לבצע טיפול כירורגי בכל הליך המיסוי והקטנת העלויות ליזמים, וכתוצאה מכך הקטנת העלויות גם לרוכשים, יש סיכוי שבעוד כשנה נוכל לעמוד בפני שינוי ממשי ולא נחזור על אותו המעגל שוב.

הכותב הוא גל קסטל, מנהל השיווק של חברת ארזים (ג.י.א)