כלים

המעבר, באורך של 50 מטרים, הוא השני מסוגו בארץ, והוא מקשר בין אזור רמות מנשה למרחב הכרמל ומאפשר לחיות הבר לעבור את הכביש המהיר בבטחה. רשות הטבע והגנים וחברת "דרך ארץ" שותפות לפרויקט, אשר כולל גם מחקר ארוך טווח על יעילות המעבר וסוגי החיות המשתמשות בו, בסיוע של מצלמות חיישן

בטקס שנערך היום במסגרת "שבוע שמירת טבע ומורשת 2012", נחנך לשימוש מעבר הרצף לחיות הבר, שנבנה מעל לכביש 70 בצמוד לגשר נחל דליה ויאפשר לחיות הבר מעבר בטוח מעל הכביש הסואן. זהו המעבר העילי השני מסוגו בארץ- קדם לו מעבר הרצף שהוקם בקטע הצפוני של כביש 6.

מאז שהוקם המעבר בכביש 6 מקיימות רשות הטבע והגנים וחברת "דרך ארץ", באמצעות ד"ר תמר אחירון פרומקין ותוך שימוש במצלמות חיישן מיוחדות, אשר מתעדות את חיות הבר שעושות שימוש במעבר העילי. תוצאות המחקר ישמשו לתכנון ובניית מעברים עיליים נוספים ברחבי הארץ. בטקס היום השתתפו בכירי רשות הטבע והגנים וחברת "דרך ארץ", ובסיומו נגזר הסרט מעל המעבר החדש- שייחסם כמובן לתנועת כלי רכב וישמש רק את חיות הבר.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "משעה שהחליטה מדינת ישראל על סלילתו של כביש 6 נמצאת רשות הטבע והגנים בלב העשייה התכנונית, וזאת על מנת להשפיע על תוואי הכביש ולהקפיד כי במידת האפשר תצומצם הפגיעה בטבע ובסביבה למינימום. כחלק מכך התחייבה חברת "דרך ארץ" להקים מעברים לחיות בר, ואף הסכימה לממן את עלות המעבר בכביש 70 ואת המחקר הנלווה להקמתו. השטחים הפתוחים הינם הבית של חיות הבר וקיטועם לכדי מרחבים מנותקים זה מזה יהווה מכה אנושה על הטבע באזור. רשות הטבע והגנים פעולת על מנת לאפשר את אותם מסדרונות אקולוגיים, שהם עורקי החיים של חיות הבר של ארץ ישראל, והמעבר היום הוא צעד נוסף למען פיתוח בר קיימא שיאפשר את השמירה על הטבע לצד הבטחת צרכי האדם".

בן רוזנברג, אקולוג מרחב כרמל של רשות הטבע והגנים: "מעבר לסיכון של דריסה, שיוצרת הקמתו של כביש מרכזי לצד שטחים פתוחים וערכיים, הקיטוע אינו מאפשר מעבר של פרטים בין אוכלוסיות שונות של אותו המין, ובכל נוצרת בעיה גנטית שמגבירה את הסיכון של התפרצות מחלות בקרב חיות הבר. רשות הטבע והגנים קבעה בעבר כי יש לשמור על "מסדרונות אקולוגיים" בין השטחים הבנויים, שיאפשרו לחיות הבר ולצמחי הבר להמשיך להתפשט ולהתקיים, אך עם העלייה במספר התושבים ובצורך בתשתיות נוספות יש צורך בפתרונות שיאפשרו את קיום הטבע, במיוחד באזורים רגישים וחשובים מבחינה אקולוגית כמו אזור הכרמל. אנחנו ממשיכים לעקוב אחר יעילותם של המעברים, על מנת להמשיך ולשפר את מצבן של חיות הבר באזורים נוספים בארץ, בהם תשתית כבישים עלולה לגרום לקיטוע של אזורים רגישים, ומקווים שגופים נוספים יראו במעבר העילי כדוגמא לכך שניתן לצמצם את הפגיעה בטבע, גם אם לא לחלוטין, כאשר יש רצון טוב ונכונות מצד כל המעורבים".