האגודה למלחמה בסרטן פנתה במכתב מחאה נגד התוכנית "האח הגדול", אל חברי הכנסת אופיר אקוניס ואלכס מילר, יושבי ראש וועדות הכלכלה והחינוך בכנסת. במכתב מבקשת האגודה למלחמה בסרטן מחברי הכנסת להתערב נגד "התוכנית "האח הגדול", המעודדת שוב ושוב לצערנו הרב את העישון בישראל. לעיתים אף נראה לכאורה, כאילו קיימת יד מכוונת המשווקת סיגריות לתוכנית ומעודדת את הסצנות הרבות בהן הן "מככבות". שעות שידור רבות מוקדשות לצילום המשתתפים כשהם נמצאים בפינת העישון. כידוע, פרסום גלוי של סיגריות בטלוויזיה אסור בישראל על פי חוק. כאן, יש עקיפה מתוחכמת של החוק"

כלים
"בכוח אמצעי התקשורת להזיק, אך אם ירצו, בכוחם גם לסייע להציל חיים. אנו פונים לוועדת החינוך בכנסת ולוועדת הכלכלה האחראית על הרשות השנייה, לקיים דיון בנושא, לזמן את האחראים למצב ואת נציגי הרשות השניה, ואולי בכך להביא להימנעות משידור המשתתפים כאשר הם מעשנים, התנהגות המהווה פרסומת של ממש להרגל המזיק והקטלני שגובה מחיר חיי אדם כה גבוה בישראל." מבקשת האגודה למלחמה בסרטן.

עוד נכתב: "היקף העישון בפרקי התוכנית "האח הגדול" צורם בהיקפו ומהווה עבורנו מקור לדאגה. עדויות מדעיות הוכיחו מעל לכל ספק כי תופעת העישון תופסת תאוצה כאשר היא מקבלת גיבוי באמצעי המדיה. מדינת ישראל התקדמה ומתקדמת במלחמה בעישון ואף חתומה, יחד עם רוב המדינות הנאורות, על אמנת ארגון הבריאות העולמי בנושא. האגודה למלחמה בסרטן משקיעה מדי שנה משאבים רבים במלחמה בנגע העישון, אשר גובה כ-10,000 קורבנות מדי שנה. מדובר ביותר מאשר מקרי המוות כתוצאה מאיידס, תאונות דרכים, התאבדויות ורצח – גם יחד.

מחקרים הראו שגם חשיפה קצרה לפרסום של טבק עלולה להשפיע על גישת המתבגרים ביחס לעישון ולמעשנים, ועל כוונתם לעשן בעצמם. עדויות מדעיות חזקות ממחקרים ארוכי טווח מצביעים על כך שחשיפה למעשנים בסרטים ובתוכניות טלוויזיה פופולאריות, משפיעה על מתבגרים שאינם מעשנים להתחיל לעשן ו/או להפוך ממעשנים אקראיים למעשנים באופן קבוע. בדוח שפרסם שר משרד הבריאות האמריקאי בנובמבר האחרון הוא מציין כי שידורים המכילים סצנות של עישון מעלים את הסיכון של צעירים לעשן, ומפרט את תוכניותיו להפחתת סצנות העישון בסרטים.

למרות כל האמור, לאחר שחזרנו ופנינו להנהלת "קשת" בנושא יחד עם אזרחים מודאגים רבים אחרים, לא השתנה דבר. המצב רק החמיר – רוב המשתתפים בתוכנית הינם מעשנים, בניגוד למצב באוכלוסיה בישראל (23%) כך, במחי יד של מספר שעות שידור, נפגעים המאמצים שאנו מפעילים בנושא, שבכוחם להציל חיים. לעיתים אף נראה לכאורה, כאילו קיימת יד מכוונת המשווקת סיגריות לתוכנית ומעודדת את הסצנות הרבות בהן הן "מככבות". שעות שידור רבות מוקדשות לצילום המשתתפים כשהם נמצאים בפינת העישון. כידוע, פרסום גלוי של סיגריות בטלוויזיה אסור בישראל על פי חוק. כאן, יש עקיפה מתוחכמת של החוק." כתבו לחברי הכנסת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, ורבקה פרייליך זלצר, דוברת האגודה.