בעידן של היום בשנות האלפיים, ארגונים רבים, נמצאים בתהליכי שינוי מואצים בגלל המצב הפיננסי הלא יציב בעולם כולו. התחרות גוברת, הטכנולוגיה משתנה כל העת וכן, ישנה מגמה של מהפכה בתפיסה הצרכנית, שינויים בדפוסי העסקה וכדומה. בגלל כל העובדות הללו קיים צורך שרק גובר, בהשכרת שירותיו של יועץ ארגוני. למעשה יועץ זה, בקיא בהתמודדות של ארגונים ומנהלים מול נושאים מהותיים אלה. בגלל שענף הייעוץ הארגוני התפתח ונעשה מגוון, ארגונים כבר יכולים לזהות הבעיות שונות. זו הסיבה כי נקיטת ייעוץ מקצועי, זוכה לדרישה רבה וכן, מתפרש כבני בריתם של מנהלים אשר מתמודדים עם מצוקות מורכבות בארגון. מדובר על התאמה של מאפייני המציאות הפוסט-מודרנית.

כלים

 

מיהו היועץ הארגוני ומהם תפקידיו?

כאשר נוצרת בעיה כלשהי בארגון, כגון סכסוך בין שותפים יש צורך דחוף בייעול העסק על כל צוותיו. יועץ יכול ללוות ארגון ללא שום קשר גם לאיזה שהוא אירוע נקודתי, כי אם חלק מהשגרה והתנהלות טובה יותר של הארגון. יועץ עסקי למעשה, יוביל את הארגון לשינוי, ינהיג בו תהליכים שונים וילווה אותו בכל המטרות והיעדים שהוגדרו על פי התוכנית שכתב אותו יועץ ארגוני. התחומים שמהם מגיע היועץ הארגוני הם: מדעי התנהגות, הנדסה תעשייה וניהול, פסיכולוגיה וסוציולוגיה. יש לציין כי הבחירה של בעל מקצוע זה בתחום הייעוץ הארגוני, הינה קריטית זו הסיבה כי יש לבחור באיש מקצוע מיומן שיש לו ניסיון רב בתחום ואף, הצליח לקדם ארגונים רבים. על היועץ הארגוני, מוטלות מטלות רבות כגון: פיתוח ואמון הצוותים בארגון, ביצוע סקרים בתוך הארגון, ביצוע והערכה של העובדים, שיפור מיומנויות ניהול, הקמת תשתיות למידה ופיתוח מערכי הכשרה לעובדים, ניהול משאבי אנוש וכדומה.

יש להקדיש זמן ומחשבה בבחירת היועץ הארגוני

על מנת לבחור יועץ ארגוני נכון לארגון או לבית העסק, עליכם להגדיר ציפיות. עליכם לדעת אילו מהלכים רצויים לכם, אם בשינוי שיטות העבודה להתייעלות כלכלית נכונה, בצמיחה נכונה ובטוחה של הארגון או העסק ועוד. יש לדעת מהי המטרה שאליה בעצם אתם חותרים בכדי להפיק את המקסימום ולמקד נכון את הייעוץ הארגוני ולהפיק ממנו את המיטב. אחת השאלות המרכזיות והחשובות אשר עליכם לשאול את היועץ הארגוני אם ניתן לבצע ליווי של הארגון גם לטווח הארוך. רבים מהיועצים הארגוניים, מתעקשים על ליווי הארגון בזמן יישום ההמלצות של הייעוץ הראשוני וכנראה שבהחלט קיימת הצדקה לעקשנות זו. יועץ מקצועי, יישא באחריות על המלצותיו והוא יהיה מעוניין שהמלצות אלה ימומשו.

האם רק ארגונים זקוקים לשירותיו של יועץ ארגוני?

האמת היא שלא רק ארגונים זקוקים לשירות יעיל כל כך כגון ייעוץ ארגוני, כ אם עסקים בינוניים זקוקים אף הם להכוונה וייעוץ וכן, יכולים להפיק וללמוד תועלת רבה. אמנם ככל שהעסק גדול יותר, התהליכים יהיו מורכבים יותר, אבל גם בעסק בינוני קיים הצורך הרב במומחיות של יועץ ארגוני על מנת לחזק את התקשורת בין המנהל לעובדיו, על מנת לייעל את שיתוף הפעולה בין המחלקות השונות, או להקים צוות חדש הגדרה יעילה ונכונה יותר של התפקידים ועוד. לסיכום, הייעוץ הארגוני הוא בעל פעלים ומתני שירות רבים והתמצאות במגוון רב זה, הינו קשה. הבחירה של היועץ המתאים לארגון חייבת להתחיל בהגדרה הנכונה של המשימה הנדרשת. לאחר שאתם יודעים בדיוק מה הציפיות והמטרות שלכם שניתן יהיה להשיג באמצעות ייעוץ ארגוני מקצועי, יהיה לכם קל יותר לבצע סינון לפי הקריטריונים שהצבתם לעצמכם.