ישנם מקרים שבהם פריצת (בלט) דיסק לא גורמת לתסמינים מורכבים, אך במקרים רבים אחרים היא מאופיינת בכאבי גב עזים. "הדיסקים" המדוברים הם למעשה כריות ספוגיות המפרידות בין חוליות עמוד השדרה, ומשמשים כבולמי זעזועים, שומרים על עמוד שדרה יציב ומאפשרים לחוליות להתנועע.

כלים
פריצת דיסק
פריצת דיסק

 

פריצת דיסק מתרחשת כאשר אחד הדיסקים בעמוד השדרה נקרע והג׳ל (הנוזל הסמיך הנמצא בתוך הדיסק), מתחיל לדלוף החוצה. פריצת דיסק גורמת במקרים רבים לפגיעה בעצב הסכיאטיקה (Sciatic nerve) – עצב זה, שהוא הארוך ביותר בגוף, מתחיל בחלק האחורי של האגן, דרך העכוז והרגליים ומגיע אל כפות הרגליים.

מהם התסמינים המאפיינים פריצת דיסק?

התסמינים של פריצת דיסק יכולים להשתנות, תלוי במיקום הפריצה ובחומרתה. כיוון שהדיסקים משתנים עם הגיל והשימוש בגב, לעתים קרובות לא ניתן לקבוע אם כאב הגב אכן נובע מבעיית דיסק. יחד עם זאת התסמינים הבולטים המאפיינים פריצת דיסק הם:

כאבי גב. כאבי גב מוגברים לאחר כיפוף חוזר ונשנה או ישיבה ממושכת. כאבי גב מוגברים בעת שיעול, התעטשות, צחוק או מאמץ. כאבים, חוסר תחושה או תחושת דקירות המקרינים לזרוע או לרגל, במקרה שפריצת הדיסק גרמה לגירוי של העצב הסמוך לו.

חלק האנשים מתגברים על הכאב ללא כל טיפול מיוחד בתוך כשישה שבועות, או נעזרים במספר אפשרויות טיפול טבעי בפריצת דיסק שיכולות להקל על הכאב ולשפר משמעותית את הניידות.

מהן אפשרויות הטיפול הטבעיות בכאב מלבד ניתוח?

בעבר, ההמלצה לאנשים עם פריצת דיסק הייתה להישאר במיטה למשך שבוע עד שבועיים. בימינו הגישה היא הפוכה: מומלץ להישאר פעילים. זאת משום ששכיבה לאורך זמן עלולה להחליש את השרירים והעצמות, מה שעלול בסופו של דבר לגרום לבעיות פיזיות אחרות. כאמור, רוב בעיות הדיסק יפתרו עם הזמן, ללא קשר לטיפול, ממש כמו שנקע ברקמות הרכות באזורים אחרים בגוף, נרפא מעצמו לאחר זמן קצר. עם זאת, הקלה מתאימה על הכאבים תאפשר למטופל להישאר פעיל בגבולות הכאב שלו.

בין היתר מוצעים כיום כאמור מספר טיפולים טבעיים המסייעים להקלה בכאב, בין היתר: טיפול בחום (קומפרסים חמים), העלאה הדרגתית של רמת הפעילות בגבולות הכאב, תכנית אימונים (כמו יוגה תרפיה) שמיועדת לשפר את הכוח, הגמישות והכושר, וכן עיסויים, דיקור סיני וטיפול בקור (קריותרפיה).

עם זאת זכרו כי רוב פריצות הדיסק מתרפאות מעצמן. שימוש באסטרטגיות מתמשכות לטיפול עצמי, עשויות להפחית את הסיכון העתידי לבעיות דיסק נוספות, כך למשל איש מקצוע יכול להנחות אתכם לאחר אבחון ולהמליץ על דרכים שונות לטיפול עצמי, כמו:

להימנע מישיבה ממושכת. להימנע מהרמת חפצים כבדים מדי עבורכם. לזכור שתנועות כמו כיפוף ופיתול (במיוחד בעת ובעונה אחת), עלולות להגביר את הלחץ על הדיסק. אם תנוחה מסוימת גורמת לכאב, טפלו בבעיות הקשורות לתנוחה זו, תוך כדי ישיבה, עמידה והליכה. לשמור על כושר גופני כללי טוב. להקפיד על תרגילים לחיזוק הגב.