בניית דק בגינה תספק תוספת מרשימה במיוחד ושימושית בחלל הגינה. הדק מתאים לאקלים בארץ ולכל סגנון הבילוי המועדף על הישראלי הממוצע. הדק מספק אווירה טבעית במרחב יחד עם מצע נעים לרגליים, הוא בטוח וכיפי בכל פעילות שנעשית בגינה החל מרביצה, אירוח על האש והוא יהווה מצע בטוח למשחק עם הילדים.

כלים

 כמו כן, נוח להניח עליו מערכת ריהוט גן, להקים אותו סביב הבריכה בגינה או פשוט לנצל אותו למרחב הפתוח ולבנות מעליו פרגולה מעץ תואם שתגן עליו מקרני השמש או מפני הגשם ותאפשר ליהנות ממנו בכל ימות השנה. במאמר זה נרחיב על תהליך בניית הדק בהקמת הגינה ואילו סוגי דקים מתאימים לגינה בארצנו.

תהליך הקמה של הדק

 כל הקמה של דק אמורה להיבנות על מצע שעשוי מבטון זאת על מנת להצליח לקבע חזק את התשתית של הדק. מלבד בניית דק על בטון, מתאפשרת גם בניית דק על אדמה, אולם יש לקבע את קורות העץ שלה ביציקות שעשויות בטון, זאת כדי למנוע תזוזה של האדמה בשל סחף וכדומה. ההתקנה נעשית במרווחים של מספר מילימטרים בין כל קורה וקורה, במטרה להשאיר מקום לעץ שעם הזמן נוטה להתרחב. כעת יש להבריג את הקורות יחד באמצעות ברגים ייחודיים, ובזמן ההברגה של הקורות יש להקפיד על הברגה אחידה, כדי שהמשטח יצא בסופו של דבר בעל מראה אחיד. לאחר שהוברגו הקורות נותר לצבוע את הדק בגוון שמתאים לנו או להשאיר אותו במראה טבעי ולצפות אותו בחומר שקוף שמגן עליו.

אילו סוגי עץ משמשים לבניית דקים?  

לרוב, בניית דק מקצועית תעשה באמצעות חומרים טבעיים והשימוש בשני סוגי עץ שמתאימים למזג האוויר בארץ הם, דק מעץ איפאה או דק מעץ אורן. ישנם עוד סוגי דקים אחרים שפחות מתאימים למזג האוויר ששורר בארץ, אך נחשבים לדקים יוקרתיים כמו דק מעץ טיק, קומארו ועוד. כמו כן, לאחרונה יש ביקוש גם לדק סינטטי שהמראה שלו מדמה עץ, אולם הוא עשוי מחומרים שעובדו בצורה מלאכותית לגמרי.

דק מעץ אורן - עץ אורן תהייה בחירה מושלמת, הוא נפוץ באזורנו מהסיבה שהתכונות שלו מתאימות מאוד לכל חלל בית בישראל. כמו כן, המראה שלו מאוד מרשים, הגוון הבהיר שלו מספק חופש בחירה מבחינה עיצובית והוא יכול להתאים לכל סגנון עיצובי של חלל. עץ אורן נחשב לעץ שהוא רך וגמיש ומאפשר עבודה קלה והתוצאה נעימה למגע. מאחר ומדובר בעץ יחסית רך, חשוב לצבוע אותו בגמר ההתקנה שלו וגם לשמן אותו וזאת מומלץ לעשות מדי כמה שנים כדי לשמור על המראה, תכונותיו ועמידותו מפני שחיקה.

דק מעץ איפאה - עץ איפאה, להבדיל מעץ האורן הרך, נחשב לעץ קשיח יותר. הוא מיובא ממרכז אמריקה ומה שמאפיין אותו בעיקר זה צפיפות הסיבים שמספקת לו עמידות גבוהה ומגנה עליו מפני מזיקים או כל מזג אוויר קיצוני. הגוון של עץ איפאה הוא בטווח של ירוק זית לחום, ומחירו יקר יותר מעץ האורן.

דק סינטטי - אופציה נוספת לדק תהייה בניית דק סינטטי בגינה, שכן דק זה נחשב יחסית לדק זול, הוא בנוי מפולימרים שעובדו יחד והם מלאכותיים לגמרי. בהתאם לזאת המראה שלו אחיד ונקי ולכן הוא מתאפיין במראה הטבעי של עץ. עם זאת, יש לו עמידות לאורך שנים, לרבות באזור הגינה מכיוון שהוא לא מושפע מכל נזקי מזג האוויר, ובנוסף, הוא גם דוחה מזיקים, שכן הוא לא עשוי מעץ.

המאמר נכתב באדיבות נוף ירוק גינון ופיתוח בע"מ

טלפון: 050-2007191 nof-yarok.co.il