אם היו אומרים לכם שיש דבר כזה גירושין בהסכמה, הייתם מאמינים? מרבית האנשים משיבים שלא, איך יכול להיות שיש אנשים שמתגרשים בהסכמה? אבל העובדות בשטח מראות שיש דבר כזה. מה זה גירושין בהסכמה?

כלים

 

יש יותר מדרך אחת להתגרש והיא לא חייבת להיות רצופת כעסים, מאבקים וריח רע. נכון שכשאנחנו מדמיינים גירושין, מרביתנו מדמיינים מלחמות רכוש, עורכי דין שמחממים את הלקוח או הלקוחה ומלבים את האש, מאבקי כוחות וילדים שנקרעים בין אבא ואמא, אבל זה ממש לא חייב להיות ככה, ואפשר להתנהג בצורה בוגרת ואחראית ולסיים את הקשר בשלום. קוראים לזה גירושין בהסכמה.

מה זה גירושין בהסכמה?

גירושין בהסכמה נעשים הם גירושין שנעשים בהליך שכולו שיתוף פעולה: בני הזוג שמבקשים לסיים את הקשר ולהתגרש נפגשים עם עורך דין שמתמחה בגירושין ויחד איתו הם מנסחים את הסכם הגירושין. כשההסכם מוכן הם ניגשים איתו לבית המשפט וכל מה שנדרש זה שבית המשפט יאשרר את ההסכם וזהו. פשוט, קל יחסית ומהר מכפי שדמיינתם.

מהם השלבים בהליך זה?

להליך הגירושין בהסכמה ישנם מספר שלבים, בדרך כלל שישה. בשלב הראשון בני הזוג צריכים להגיע להסכמה הדדית לגבי ההליך, זאת מתוך סברה הדדית של השניים שהם מסוגלים להגיע לפשרה והסכמות בכל הנושאים הרלוונטיים.

בשלב הבא יפנו בני הזוג לעורך דין גירושין ובעזרת הליווי המקצועי שלו יגבשו הסכם גירושין שיכלול את כל מה שצריך לכלול הסכם גירושין. חלוקת ממון ונכסים, מזונות, הסדרי ראייה ועוד.

בשלב השלישי יוצגו המסמכים הנדרשים ויבדקו הנתונים שהוצגו כמו נכסים, הכנסות ועוד.

בשלב הרביעי ולאחר שאומתו הנתונים והמסמכים, יערוך עורך הדין את הסכם הגירושין בפועל. מאותו רגע יהיה ההסכם חוזה משפטי לכל דבר ועניין והוא יהיה מחייב.

השלב החמישי הוא זה שמטרתו לתת להסכם תוקף פסק דין, לשם כך בשלב זה יוגש הסכם הגירושין לבית המשפט לענייני משפחה ומיד לאחר מכן בשלב השישי יפתח תיק גירושין בבית הדין הרבני והסכם הגירושין שקיבל תוקף בית משפט לענייני משפחה יתקבל גם שם.

הצורך לפנות גם לבית המשפט ענייני משפחה וגם לבית הדין הרבני נובע מכך שרוב סוגיות הגירושין כמו: רכוש, מזונות ומשמורת הילדים נמצאות בסמכות הן של בית המשפט לענייני משפחה והן של בית הדין הרבני, אבל סידור הגט נמצא עדיין בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני. בבית הדין הרבני יתבקשו בני הזוג לתת לדייני בית הדין הרבני הסבר לנסיבות הפרידה וההחלטה על הגירושין וההסכם יאושרר.

כמה זמן לוקח ההליך?

הליך הגירושין בהסכמה הוא מהקצרים ביותר שיש. זוג שמגיע בשל ליצירת הסכם גירושין ואשר עשה שיעורי בית יכול לקצר את ההליך למספר פגישות מועט שבסופן ייקחו את הסכם הגירושין לאשרור בית המשפט ויצאו לפרק החיים הבא.

היתרונות של גירושין בהסכמה

היתרונות הנוספים מלבד פרק הזמן מההחלטה ועד שההסכם מאושרר בבית המשפט לענייני משפחה וסידור הגט בבית הדין הרבני הם שזהו הליך פשוט יותר, ידידותי יותר, זול הרבה יותר ויש בו וודאות משפטית וכלכלית.

ידידותי יותר מאחר והמתגרשים בהסכמה מסיימים פצועים פחות ומסוגלים להמשך הלאה את החיים מהר יותר ובשלום עם עצמם, עם הילדים ועם בן או בת הזוג. כשמעורבים ילדים בגירושין, הקשר עם ההורה השני נמשך לעד גם כגרושים ולכן, גירושין בהסכמה מאפשרים עתיד נוח יותר וידידותי הרבה יותר לכל הנוגעים בדבר, דבר שתורם לילדים עם בריאות נפשית וללא טראומה.

זול יותר מאחר וזהו הליך קצר יותר וממוקד יותר.

והאחרון הוא הוודאות המשפטית. בני הזוג מקבלים את כל ההחלטות בסוגיות השונות כמו חלוקת נכסים וממון, הסדרי ראייה ומזונות כשמלווה אותם עורך דין מומחה שעוזר להם לנהל את המשא ומתן ביניהם בנינוחות ובביטחון שיש מי ששומר על הזכויות שלהם. בשונה מהליך בבית משפט, בו השליטה בהכרעה המשפטית לא בידי בני הזוג, בגירושין בהסכמה השליטה בידיים שלהם ושני הצדדים יוצאים מרוצים.

יתרונותיהם של הגירושין בהסכמה עולים בהרבה על חסרונותיהם, ואפשר אף לומר שאם בני הזוג בשלים ומוכנים למהלך ורוצים לסיים את הנישואין בכבוד, הבחירה הבוגרת הזו תאפשר להם להמשיך לפרק הבא בחיים באופן חלק יותר.

המידע הובא ע"י עו"ד דגנית אלישיב – מגשרת גירושין