אם אחד העובדים שלך מבקש ממך לכתוב לו מכתב המלצה לעובד, חשוב מאוד שתדע שמדובר על מכתב יקר ערך שעלול להשפיע באופן מהותי על עתידו של העובד ועל המשך הקריירה המקצועית שלו. על אף שלא מעט מעסיקים אינם עושים עניין גדול ממכתב המלצה, ישנם מעסיקים אשר מבינים כי למכתב שלהם יש כח והשפעה ועל כן, עליהם לעשות כל מה שניתן עבור העובד שלהם ולהעניק לו מכתב המלצה איכותי ומפורט ולא מכתב אשר מטרתו היא לצאת לידי חובה בלבד. אם התבקשתם לכתוב מכתב המלצה לעובד ואתם תוהים כיצד כותבים מכתב שכזה בצורה הטובה והיעילה ביותר, המאמר הבא הוא בדיוק עבורכם.

כלים

 

טיפים לכתיבת מכתב המלצה איכותי ויעיל עבור עובד

לא פעם המעסיק עצמו הוא שיכתוב את המכתב או מחלקת משאבי אנוש בחברה. אם התבקשתם לכתוב מכתב המלצה לעובד, הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לכתוב עבורו מכתב המלצה איכותי שיסייע לו:

בשלב הראשון רצוי מאוד לזכור שגם אם מדובר בעובד שאינך מחבב מאוד, כדאי למצוא את התכונות החיוביות שלו על מנת להדגיש אותן במכתב. אם אותו עובד פנה אליך, סימן שהוא סומך עליו ועל כן, לא כדאי לאכזב אותו. כאשר מדובר על עובד אשר אתה מחבב אין ספק שקל יותר לעמוד על תכונותיו החיוביות, אולם, זכור שגם עבור עובד שאינך מחבב מכתב המלצה יכול להיות בעל השפעה משמעותית ולכן רצוי לעשות מאמץ ולחשוב על התכונות החיוביות של עובד זה, בטרם מתחילים לכתוב את המכתב. שנית, חשוב מאוד להבין את הצורך במכתב המלצה. מכתב המלצה עבור עובד יכול להיות רלוונטית ממגוון סיבות שונות כגון: מועמדות כלשהי למלגה, הגשת מועמדות לעבודה, קבלה לקורס כלשהו או למכללה כלשהי ועוד. רצוי מאוד לשאול את העובד עבור איזה צורך הוא זקוק למכתב המלצה ולסגנן את המכתב בהתאם לצורך. הנה כמה שאלות שתוכל לשאול את העובד בטרם אתה מתחיל לכתוב את המכתב על מנת שתוכל לקבל את ההכוונה הטובה ביותר: מה העובד יכול לספק לך על החברה או מקום העבודה שאליהם הוא פונה? האם יש כישורים ספציפיים הנדרשים במקום העבודה שכדאי לציין אותם? עבור מי המכתב מיועד? למה העובד חשב דווקא עליך כנותן המלצה ומה הוא מצפה ממך במכתב זה? שאלות מעין אלה יסייעו לך לדייק בכתיבת המכתב עבור העובד. כיום ניתן למצוא מגוון רחב של נוסחים למכתבי המלצה לעובדים באתרים ייעודיים ברשת. אם אין לך כיוון לגבי נוסח כלשהו, כל שעליך לעשות זה פשוט לערוך חיפוש קצר ברשת ולבחור את הנוסח אשר נראה לך כטוב ביותר עבור המכתב.

מה כדאי שמכתב המלצה לעובד יכיל?

מכתב המלצה לעובד  איכותי לעובד צריך להכיל כמה דברים: ראשית כל, חשוב מאוד להסביר את אופי העבודה שבה עבד העובד שלך וכן, את אופי הקשר שלך עם העובד, כמה זמן אתם עובדים יחדיו, באיזה תחום וכו. לא חייב שהמלל המדובר יהיה ארוך מדי ולא פעם מספיקים משפט או 2 משפטיים בכדי לספק את המידע המדובר.

לאחר שמסבירים את הדברים שהוזכרו לעיל בתחילת המכתב, יש להגיע לליבת המכתב אשר תפרט את ההמלצה בגין אותו עובד בשל תכונות האופי הטובות שלו, הכישרון הייחודי שלו, היכולות שלו לעבוד היטב בצוות וכל דבר אחר שנראה לך רלוונטי לציין מבחינה חיובית אודות העובד.

ניתן לסיים את המכתב בנימה אישית כלשהי הכוללת אנקדוטה או סיפור חיובי אודות העבודה המשותפת שלך עם העובד ולאחר מכן, לציין באופן רשמי בסוף המכתב ממי הוא נשלח, שם העסק או החברה ופרטים נוספים רלוונטים.