כשהאביב בפתח זה זמן מצוין לחזור לישיבה בגינה, ללגום משקה צונן, להביט בפריחה וליהנות מקרני שמש מלטפות. ה - 21 לחודש מרץ הוא היום שבו מתחילה עונת האביב באופן רשמי ואורכו של היום משתווה לאורך הלילה. האביב היא העונה שבה הטבע מלבלב ומי שבעיקר מבשר על עונת המעבר, הן מרבדי פריחת הכלניות. עונת האביב תהייה גם אידיאלית להקמת גינות מאחר שמזג האוויר ברובו נוח ומאפשר תנאים נוחים לתכנון ובניית תשתית לגינה, לשתילה של צמחים, יצירת שבילים, בנייה של פרגולה, הקמת בריכת נוי ועוד.

כלים

 

 

גינה בהתאם למטרות

בכל תכנון והקמת גינות יילקח בחשבון, מלבד המטרה האסתטית, ייעודה של הגינה. גם כשעוסקים בהקמת גינה ציבורית או גינה פרטית, יש להתחשב ולדעת לשלב בין הדרישות והציפיות של בעלי הגינה, יחד עם כל התנאים שקיימים בשטח עצמו כמו מזג האוויר, סוג הקרקע, גודל השטח ועוד. ניתן כאמור לתכנן את הגינה לפי הטעם והרצון האישי - גינה שמטרתה בעיקר אירוח ורביצה או גינה שתהווה מקור הווי ופנאי לילדים, גינה שמיועדת לגידול ירקות ותבלינים או גינה שמרכזת בתוכה בעיקר עולם קולינרי עם מטבח חוץ, טאבון וכדומה. היה ומדובר בגינה עם שטח גדול במיוחד, אפשר לשלב את כל אלה גם יחד ולהקצות אזור ספציפי לכל אחת מהמטרות הללו.

מה הפעולות הנדרשות בהקמת גינות?

 מהלן נסיק שכל גינה תבקש תכנון שונה שמותאם למטרותיה, תוך התייחסות לרצונות הבסיסיים ובתכנון פונקציונלי שיעמוד בכל הצרכים של כלל הדיירים. בכל תהליך של הקמת גינה באביב נדרש יהיה לתכנן את הקרקע באמצעות בניית דק או על ידי התקנה של דשא סינטטי, לרבות באזור שמיועד לישיבה ולאירוח. באזור שמיועד לילדים יש לשקול היטב היכן למקם את הטרמפולינה, את בית עץ או הנדנדה, כשכל זה ישתלב בצורה הרמונית עם צמחיית הגינה. האזור שבו נרצה בעיקר לגדל ערוגות תבלינים וגן ירק, יחייב יצירה של שבילים שמאפשרים מעבר בגינה ללא פגיעה בצמחייה וגישה נוחה לכל שתיל. בימינו, גינות רבות מכילות אלמנטים של מים כמו בריכות נוי או בריכת שחייה, עבור זה יידרש תכנון מהודק של הנדסאי שמומחה בתחום תכנון והקמת בריכות פרטיות.

תכנון צמחיה, תאורה והשקיה

לאחר הבחירה בסגנון ובאופי הגינה יש להתחיל לתכנן את שאר הפרטים הטכניים ולהתחיל בהקמה של תשתית הגינה כשלוקחים בחשבון את הגובה, המידות, תעלות ניקוז מים, סוג הצמחייה והסלעים, תאורה, מערכת ההשקיה ועוד. כל תכנית הבנייה של תשתית הגינה צריכה להיעשות בקפידה, כך היא תמנע בעתיד הצפות של מים או הצטברות של מי גשם שעלולים לגרום להצטברות מים, לריקבון וכדומה. באותה מידה, גם תכנית שתילת הצמחים תבוצע בקפידה על ידי חברת גינון או איש מקצוע שהם בעלי ניסיון וידע רב וניסיון והם ידעו להתאים את השתילים ואת העצים לסביבה הגיאוגרפית, בהתאם לעונת האביב, לסוג הקרקע בגינה, לתנאי מזג האוויר ששוררים בגינה הספציפית ולפי כיווני השמש וכדומה. גם תכנון מערכת ההשקיה הוא חיוני מאוד, גם במטרה להיות חסכוניים למים ועם זאת להצליח לספק בכל ערוגת שתילים, צינורות השקיה וטפטפות שיפעלו בזמנים שונים במהלך היום. השלב האחרון הוא תכנון התאורה בגינה. תאורת גן מדגישה את ייחודו של חלל הגינה ויוצרת את האווירה שנרצה. רק על ידי תאורה מתאימה בגינה נוכל להאיר פינות חמד קסומות, (שביל קטן, שיח, עץ תפוז ננסי או בריכת דגים) שיפיצו אור בשעות החשכה ויהפכו את הגינה למקום מרגוע שמפיח שלווה והתחדשות.

המאמר נכתב באדיבות נוף ירוק גינון ופיתוח בע"מ

טלפון: 050-2007191 nof-yarok.co.il