התפיסה המקובלת היא שחוקרים פרטיים בעיקר עוסקים בנושאים עסיסיים דוגמת בגידות בין בני זוג, אך בפועל מדובר בעבודה הרבה יותר מורכבת מביצוע מעקבים אחר זוג אוהבים. חוקרים פרטיים יכולים להידרש בעבור חקירות כלכליות מורכבות, בדיקת תקינות פעילותם של גופים ציבוריים ובסיוע עבור משרדי עורכי דין עבור אינספור משימות מורכבות ומשמעותיות.

כלים

 

ראשית כל – מהו בעצם חוקר פרטי?

טעות שנפוצה בקרב רבים היא התפיסה כי חוקר פרטי יכול לסייע במקרים בהם גופי האכיפה מנועים מכך. ובכן, על זמינותם של גופי האכיפה בעבור אי אילו מקרים לא ניתן להעיד במאמר זה, אך על יכולתו של חוקר פרטי להקצות משאבים אדירים לצורך גילוי האמת עבור הלקוח, אין כל עוררין.

חשוב לציין – חוקרים פרטיים אינם מעל החוק ואינם מצויים מצדיו. על חוקר פרטי חלים אותם החוקים בדיוק, ועליו לבצע חקירה לגיטימית תחת החקיקה הקיימת. באם תובא ראייה שהושגה שלא כדין, הרי שבתי משפט יכולים לפסול אותה, ובאם יתבצע מעקב אחר עד, הרי שבתי המשפט יכולים להכריז על שיבוש הליכים.

אם כך המצב – באילו מקרים אכן נוכל להיעזר בשירות שכזה?

עצם העובדה שמדובר בחקירה לגיטימית וחוקית, לא אומר שהיא איננה יעילה. לחוקרים פרטיים היכולות והכלים המקצועיים המשמשים לא מעט גופים פרטיים ועסקיים כאחד.

חוקרים בשירות עורכי דין

המשרדים העיקריים אשר עושים שימוש בשירותיו של חוקר פרטי הינם בתחום המשפחה והפיננסים. בהליכי גירושין, הרי שחוקר פרטי יוכל לסייע באיתור נכסים המותרים מבן או בת הזוג, או באיתור כספים שמוחבאים שלא כדין. בתחום הפיננסים, הרי שחוקרים פרטיים יכולים לסייע באיתור חייבים הנדרשים לתשלום חובותיהם, או בהוכחה כי פושט רגל איננו באמת עומד בקריטריונים הנדרשים על-פי חוק.

חקירות כלכליות

תחום פופולרי מאוד אשר מעסיק לא מעט משרדי חקירות הוא תחום החקירות הכלכליות. חקירה כלכלית יכולה להתבצע עבור מגוון רחב של נושאים החל ממעילות ענק המבוצעות במקומות עבודה, דרך הונאות המתרחשות על-ידי נוכלים ועד לבדיקת תזרימי מזומנים של חברות המבצעות העלמות מס. מדובר בתחום המצריך חיפוש אחר משרד חקירות מיומן ובעל אנשי מקצוע מן התחום.

איתור אמצעי מעקב ומטרידים

מרגישים שמישהו עוקב אחריכם? חושדים שיש אדם מסוים אשר לא פוסק מלהטריד את מנוחתכם דרך מעקבים רגליים או שיחות מחסוי? לשם כך מוטב לשכור את שירותיו של חוקר פרטי אשר יוכל להתחקות אחר עקבותיו של המטריד או לחילופין לאתר את אמצעי המעקב המושתלים במשרד ובבית.

חקירות רקע וריגול תעשייתי

חקירות רקע יכולות להתרחש כאשר שותפים אינם סומכים זה על האחר ומבקשים לבצע בדיקות דקדקניות רגע לפני חתימה על הסכם שותפות. חקירות שכאלו יכולות לקבל נפח עבודה משמעותי הרבה יותר, כאשר חברות רבות שוכרות את שירותיהם של חוקרים פרטיים לצורך ביצוע ריגול תעשייתי.

קצרה היריעה מלהדגים את כלל עבודתו של החוקר הפרטי, אך בהחלט ניתן להתרשם כי מדובר בעולם ומלואו אשר מביא עמו לא מעט אתגרים ופאזלים מרובי חלקים.