עבודות תשתית כגון סלילת כבישים, בניית גשרים, חפירת תעלות ביוב וכו' מחייבות שימוש בכלים הנדסיים מתקדמים.

כלים
אמצ שמש
אמצ שמש

 

זוהי קטגוריה רחבה מאוד שכוללת בין השאר בולדוזרים, שופלים, מערבלי בטון, מנופים מסוגים שונים וגם מפלסות, מגרדות ועוד כלים שנקראים צמ"ה (ציוד מכני הנדסי).

בולדוזרים

הבולדוזר - שמוכר גם בשם דחפור - הוא הכלי העוצמתי ביותר מבין כל אותם כלים הנדסיים שמשמשים את המין האנושי לצורך הקמת תשתיות.

הכוח העצום של הבולדוזר מאפשר להרוס מבנים שיש לפנותם לצורך הבנייה החדשה, לפנות כל מה שנמצא בתוואי השטח הרלוונטי ולא אמור להימצא בו, להעביר עפר בכמויות גדולות ועוד פעולה חשובה שלו היא יישור הקרקע. הזחלים שבאמצעותם מתנייד הדחפור - זחלים כבדי משקל מטבעם - הם אלה שמיישרים את הקרקע, אם כי לצורך יישור והידוק מושלמים נדרש לאחר מכן מעבר על תוואי בשטח עם כלים כמו מפלסת.

שופלים

כלי הנדסי נוסף שנמצא בשימוש נוסף אצל חברות תשתית מובילות כגון אמצ שמש 1990 בע"מ הוא השופל, ובעברית: מחפרון.

השופל משמש בעיקר להעברת עפר וחומרים אחרים ממקום למקום וזאת באמצעות הכף הגדולה שממוקמת בחלקו הקדמי (בדרך כלל הנפח שלה נמצא בטווח שבין 3 מ"ק ל-5 מ"ק). בחלק האחורי ניתן להרכיב כלים שונים - מחפר, מקדח, מדחס קרקע ופטיש הידראולי - ובהתאם ניתן לבצע בעזרת כלי זה עבודות שונות. המחפרון חזק פחות מהבולדוזר אבל מדויק יותר. הבדל משמעותי נוסף הוא צורת התנועה: הבולדוזרים נעים כאמור על גבי זחלים ואילו לשופלים יש גלגלים.

מערבל בטון

מערבלי הבטון שלוקחים חלק בעבודות התשתית החיוניות נחלקים לשתי קבוצות: מערבלים ניידים ומערבלים נייחים.

מערבל בטון נייד מותקן על גבי משאית ובאופן טבעי היכולות שלו מרשימות יותר, אבל בחלק מהמקרים ישנו תוואי שטח שלא מאפשר גישה לאותם מערבלים ניידים ולכן יוצב בהם מערבל נייח, קטן יותר. בכל מקרה הסיבה לשימוש במערבל הבטון הוא החובה לשמור על חומר גלם נפוץ זה במרקם אופטימלי וטמפרטורה מדויקת עד לרגע שבו יוצקים אותו למקום הרלוונטי עבורו, ולשם כך נדרשת פעולת ערבול מתמדת.

מנופים

אמצ שמש 1990 בע"מ, אחת החברות המובילות בארץ בתחום הפיתוח והתשתית, עושה שימוש גם במנופים מסוגים שונים לצורך מגוון העבודות שהיא מבצעת.

מנוף - ששמו המדויק אגב הוא עגורן - מנצל את העיקרון ההנדסי הבסיסי ביותר לפיו מכפלת כוח מאפשרת הנפה לגובה רב של כל משקל שהוא, כולל חפצים שמשקלם כבד. בכל פרויקט שכולל העמסה או פריקה של ציוד שכזה ייעשה שימוש באחד מסוגי המנופים השונים ובפרט במשאית מנוף - כלי שמאפשר שינוע יעיל מאוד של חומרים וציוד לאתר העבודות.

מפלסות

תפקידה של המפלסת הוא כאמור להבטיח יישור מוחלט ומלא של תוואי שטח. בפרט נעשה שימוש בכלי הנדסי מתקדם זה לצורך הכנת תוואי השטח לסלילת כביש, וכן במסגרת עבודות עפר מסוגים שונים.